Kanta-Häme

Asiakkaat haluavat lisää toimintaa päiviinsä

Kaupungissa toimii kehitysvammaisten perhekoti, joka saa asiakastyytyväisyystutkimuksessa täydet 5 pistettä asukkailtaan.

Lammilaisen Onnelan palvelukodin asukkaat eivät löydä mitään parannettavaa kotitalonsa palveluista. Kauas ei jää myöskään Voutilassa sijaitseva perhekoti Jääskeläinen. Sille asukkaat antavat 4,8 pistettä.

Vammais- ja mielenterveys- sekä päihdekuntoutujien palveluissa mitataan asiakastyytyväisyyttä vuosittain.

– Kehitysvammaiset antavat kautta linjan palveluista enemmän pistetä kuin kyselyssä mukana olevat muut ryhmät, tilaajapäällikkö Liisa Lepola tulkitsee huipputuloksia.

Esimerkiksi päihdepalvelujen käyttäjät ovat huomattavasti kriittisempiä. Silti asiakkaat arvioivat, että lähes kaikissa kotiin annettavissa palveluissa on tapahtunut parannusta vuoteen 2013 verrattuna.

Asiakkaat antavat kokonaisarvosanaksi 4,3, kun 5 on maksimi.

– Vammaispalveluita annetaan nykyään pääosin kotiin, sillä meillä rakennemuutos toteutettiin jo aikaa sitten. Meillä ei ole laitospaikkoja, tilaajapäällikkö Tuulikki Forssén korostaa.

– Tarvittavat palvelut tuodaan asukkaiden koteihin, Liisa Lepola kertoo.

Päihdepuolella asuntolamaisen Holstilan on korvannut Sotkan yksikkö, jossa kaikilla asukkailla on oma asunto.

Siellä ei tosin olla aivan tyytyväisiä palveluihin kehitysvammaisten palvelukodeissa. Ehkä kaikkein kriittisimpiä ovat mielenterveysasiakkaat, joilta ei juuri heru yli 4:n pisteitä asumispalveluista.

Mielenterveys- ja päihdepalvelujen asiakkaat haluaisivat entisestään kehittää palvelusuunnitelmia. Monilla on myös epätietoisuutta omahoitajistaan.

Vammaispalveluissa suurin kehittämiskohde on toiminnallisuuden lisääminen. Päiviin halutaan mielekästä sisältöä.

Palvelusopimuksiin sisältyy bonuksia tavoitteiden ylittämisestä ja sanktioita niiden alittamisesta.

– Bonukset ja sanktiot ovat menneet lähes tasan. Sanktioissakin on kyse pikemminkin siitä, että tavoitteet on asetettu liian korkealle.

Mielenterveys- ja päihdepalveluissa tällaista järjestelmää ei ole, vaan ongelmat ratkotaan neuvottelemalla palveluntuottajien kanssa.

Esimerkiksi Sairionrannan palvelukoti on jo porrastanut ruokailua, jonka meluisuudesta tuli asiakkailta moitteita. Häsa

Päivän lehti

1.4.2020