Kanta-Häme

Asiakkaat kokeilevat kaupassa ja ostavat verkosta – ilmiö huolestuttaa kaupan liiton toimitusjohtajaa

Verkkokauppojen edullinen hintataso houkuttelee kuluttajia. Kauppiaat törmäävät usein ilmiöön, jossa asiakas sovittaa tuotetta kivijalkaliikkeessä, mutta päätyy tilaamaan sen netistä.

Urheilulinnan kauppias Markku Ruohomäki myöntää, että asiakas, joka tulee liikkeeseen vain sovittamaan, ei ole samanarvoinen kuin ostoaikeissa liikkuva asiakas. Kauppojen on kuitenkin hankala torjua turhaa kokeilua, sillä asiakkaiden aikeita ei pysty lukemaan ulkoa päin.

– Jos asiakas itse vihjaa, että hän vain sovittaa kenkiä ja ostaa netistä, niin ainakin tämä kauppias pyytää laittamaan kengän takaisin hyllyyn, Ruohomäki sanoo.

Ruohomäen mukaan kivijalkaliike pystyy vastaamaan verkkokaupan tuomaan paineeseen parhaiten hyvällä ostoturvalla. Esimerkiksi kenkä, jonka asiakas tilaa netistä ei välttämättä sovikaan jalkaan samalla tavalla kuin liikkeessä kokeiltu.

Kauppias kertoo, että myös heidän täytyy jatkuvasti seurata verkkoa pysyäkseen hintakilpailussa mukana.

Ruohomäen mukaan kannattava hintaero verkon ja kivijalan välillä on 10–20 prosenttia tuotteesta riippuen.

Partioaitan myymäläpäällikkö Kati Grönvall kertoo, että ilmiö on vähentynyt viime vuosina. Hänen mukaansa turhaa sovitusta tapahtuu edelleen, mutta se ei ole yhtä röyhkeää kuin aikaisemmin.

Grönvallin mukaan ihmiset eivät hae enää vain halvinta hintaa, vaan palvelua ja asiantuntevuutta. Hän arvioi, että nykyajan kiireisen elämäntyylin takia asiakkaat haluavat tehdä vähemmän työtä ja pohdintaa itse, kun he etsivät oikeaa tuotetta.

Tulevaisuudessa kivijalkamyymälät saattavat olla enemmän esittelytiloja, joissa tuotteita käydään sovittamassa.

– Oman, toimivan verkkokaupan sekä hyvien maahantuojakontaktien avulla saamme lähes rajattomat mahdollisuudet tilata asiakkaalle oikeanlaiset tuotteet juuri hänen käyttöönsä. Näkisin, että se on myös tulevaisuutta ja näin pienempikin kivijalkamyymälä pärjää hyvin, Grönvall toteaa.

Verkkokaupan avulla varastoja saadaan keskitettyä kauemmas keskustasta, jolloin niiden ylläpitämisestä tulee halvempaa ja kivijalkaliike pystyy kilpailemaan paremmin verkkojättejä vastaan.

Kaupan liiton toimitusjohtajaa Juhani Pekkalaa huolestuttaa asetelma, jossa kotimaiset kaupat toimivat asiakkaiden sovitustiloina, vaikka tuote tilataan ulkomailta.

– Asiakkaan valintaan emme tietenkään voi vaikuttaa, mutta toivoisin että asiakkaat näkisivät palvelun merkityksen ja toimisivat toisin, Pekkala sanoo.

Ilta-Sanomat uutisoi toukokuun lopussa helsinkiläisestä morsiuspukukaupasta, joka otti käyttöön 30 euron sisäänpääsymaksun sovittelun karsimiseksi.

Pekkalan mukaan osalle kaupoista vastaava malli saattaisi toimia, mutta joillakin aloilla se ei olisi järkevää.

Pekkalan mukaan kivijalkakaupat joutuvat epäreiluun kilpailuasetelmaan, sillä niiden tarvitsee maksaa kiinteistöveroa ja muita välillisiä veroja, kuten vaikkapa suunnitteilla olevaa muoviveroa. Yhdysvaltaiset ja Kiinalaiset verkkokaupat säästyvät näiltä, vaikka kilpailevat samoista asiakkaista. HÄSA

Päivän lehti

28.11.2020

Fingerpori

comic