Kanta-Häme

Asiakkaat ovat oppineet Itseilmoon

– Tämä on erittäin helppo käyttää, ei tarvitse tehdä muuta kuin näyttää Kela-korttia automaatille. Se on erityisen hyvä, ettei tarvitse kirjautua ulos järjestelmästä, kehuu ensimmäistä kertaa Hämeenlinnan Mehiläisessä asioiva Terhi Lintula.

Edessä on Itseilmo-vastaanottoautomaatti, joka neuvoo potilaalle oikean lääkärin huoneen. Automaatti luonnollisesti edellyttää etukäteen tehtyä ilmoittautumista joko puhelimitse tai netin välityksellä.

– Nykyään reilut 30 prosenttia asiakkaistamme ilmoittautuu automaatilla. Se vähentää jonottamista vastaanottotiskille ja helpottaa myös lääkärin työtä, kertoo Mehiläisen yksikönjohtaja Päivi Jurvanen.

Lääkäri näkee välittömästi omalta tietokoneeltaan, milloin potilas on saapunut.

– Ei tarvitse sitten turhaan huhuilla käytävässä, Jurvanen toteaa.

Vanhoissa tiloissa ei hyötyä

Itseilmot ovat olleet käytössä Hämeenlinnan Mehiläisessä jo pidempään, mutta todellista hyötyä niistä on Jurvasen mukaan ollut vasta Keinusaaren uusiin tiloihin muuton jälkeen.

– Vanhat tilat olivat niin sokkeloiset, että suurin osa asiakkaista joka tapauksessa tarvitsi ihmisen opastusta löytääkseen oikean huoneen.

Automaatin ovat ottaneet omakseen pääasiassa nuoremmat ja työterveyshuollon asiakkaat.

– Ne, jotka ovat muutenkin tottuneet käyttämään tietotekniikkaa tai automaatteja, Jurvanen toteaa.

Vastaanottohenkilökunnan määrään automaattien käyttöönotolla ei ole ollut vaikutusta.

– Jos kaipaa palvelukontaktia vastaanottovirkailijan kanssa, aina pääsee tiskille.

Jurvanen vakuuttaa automaatit turvallisiksi myös tietosuojan kannalta.

– Niissä on 10 sekunnin aikaviive, jonka jälkeen asiakas kirjataan automaattisesti ulos. (HäSa)