Kanta-Häme

Asiakkaille jäivät rautatieasemalla vain vessat

Hämeenlinnan rautatieaseman edessä on muistomerkki, jossa on vanha veturikello muistuttamassa kehityksen vuosista 1862-1987.

Enää ei muistomerkille olisi aihetta.

Vuoden alussa rautatieasemalta loppui lipunmyynti. Muutaman kuukauden kuluttua poistui pankkiautomaatti ja samana päivänä odotushallista kärrättiin pois vielä säilytyslokerikkokin.

Viimeiseksi hallista häipyi minikirjasto, josta oli voinut napata ilmaiseksi lukemista matkalle.

– Kirjakaappi oli Eteläranta Oy:n ja se myytiin eniten tarjonneelle. Mielestäni kaappi olisi kyllä voinut jäädä halliin, sillä se hoiti itse itsensä, kaupungin viestintäpäällikkö Tiina Vahtokari sanoo.

Asemaravintolan yrittäjä Özgur ”Oskar” Gursönmez katsoi muutosta ihmeissään. Kun rautatieasemalla ei ollut enää ketään, jolta olisi voinut pyytää apua, kääntyivät epätietoiset ihmiset Asemaravintolan puoleen.

– Kummallista touhua. Muutoksen olisi voinut hoitaa fiksumminkin, Oskar ihmettelee.

Rautatieasema kumisee tyhjyyttään aamukahdeksan jälkeen.

Asema elää työmatkaliikenteen ehdoilla. Jos olisin tullut tuntia aikaisemmin, olisi asemalla ollut jo aika kuhina ja sama on edessä taas iltapäivällä. Tampereen junaan kiirehtivä rouva sanoo, että joskus asema on niin täynnä, että ihmiset joutuvat istumaan lattialla.

Özgur Gursönmezin ravintolan asiakasmäärät romahtivat, kun aseman lipunmyynti lopetettiin.

– Moni on siirtynyt käyttämään busseja, enkä ihmettele sitä. VR kohtelee asiakkaita aika tylysti. Miksei palveluja lopetettu pikkuhiljaa. Nyt kaikki lopetettiin kerralla ja kuviteltiin, että ihmiset oppivat uudet asiat tuosta vain. Eivät vanhat ihmiset osaa tietokoneita käyttää. He haluavat yhä palvelua, Gursönmez arvostelee.

Pahimmalta on tuntunut tiedon puute. Helsingissä Hämeenlinnasta töissä käyvä Marita Mäkinen kummastelee, ettei VR panostanut yhtään palveluun silloin, kun lipunmyynti lopetettiin.

– Täällä olisi pitänyt olla silloin joku opastamassa lippuautomaattien käyttöä ihan paikan päällä. Esimerkiksi Lontoossa tämä kyllä onnistuu, mutta siellä eletäänkin palveluyhteiskunnassa, Mäkinen sanoo.

Ainoa palvelu rautatieasemalla on tällä hetkellä Asemaravintola, josta on tullut nyt jonkinlainen VR:n palvelupiste ja Hämeenlinnan matkailun sivutoimipiste.

Kuusi vuotta rautatieasemalla töitä tehnyt Gursönmez tarjoutui hoitamaan ravintolassa lipunmyynnin ja matkatavarasäilytyksen, mutta hänen ehdotuksensa sai kylmää kyytiä.

– Minä olen tässä joka päivä muutenkin kaksitoista tuntia ja olisin aivan hyvin voinut hoitaa myös lipunmyynnin. Tässä käy jo nyt paljon ihmisiä kyselemässä aikatauluja tai pyytämässä apua lipun ostamiseen. Emme saaneet edes aikatauluja tänne ravintolaan, mutta onnistuin järjestämään asian itse, Gursönmez sanoo.

Mitä nykyisin niin ankealle rautatieasemalle voisi tulla?

– Asemalle voisi tulla vaikka taidetta tai sitten pikkukauppoja, Gursönmez huomauttaa.

Asemarakennuksen omistaa yhä VR Group, mutta esimerkiksi laiturialueet ja tunneli ovat Liikenneviraston omaisuutta.

VR:n viestintäpäällikkö Mika Heijarin mukaan VR hakee tyhjänä oleviin tiloihin vuokralaisia. Vapaaksi jääneitä tiloja ovat eri asemilla vuokranneet esimerkiksi matkatoimistot ja ravintolat.

– Hämeenlinnassa ei ole vielä mitään tietoa mahdollisista vuokralaisista, Heijari sanoo.