Kanta-Häme

Asukkaat visioimaan keskikaupunkia – Toriparkki putkahtaa taas keskusteluun

Mahdollisen toriparkin yksityiskohtia pitää linjata heti uuden vuoden jälkeen.
Toriparkki Hämeenlinnaan vai ei - kas siinä pulma, johon etsitään taas vastausta.

Nykyinen Hämeenlinnan keskustavisio valmistui 2014. Nyt aloitellaan uuden, vuoteen 2035 ylettyvän keskustavision laatimista.

Kaupunkilaiset voivat osallistua alkuvuodesta tulevaisuuden suunnitteluun kahdessa työpajassa ja digitaalisella alustalla.

Aika monet nykyisen vision toimenpiteistä siirtyvät myös uuteen. Niitä ovat mm. ykköskorttelin uudisrakentaminen, Reskan perusparannus, Asemanranta, Engelinranta, linja-autoaseman kortteli ja paljon puhuttu pysäköintiratkaisu.

– Toivottavasti pysäköinti ei vie kaikkea huomiota, vaikka siitä varmasti syntyy taas kovasti keskustelua, arkkitehti Johanna Närhi ennustaa.

Ratkaisu on kuitenkin suunnitelmille niin oleellinen, että siitä toivotaan päätöstä samaan aikaan, kun uusi keskustavisio käsitellään syksyllä valtuustossa.

 

P-torin eli toriparkin hankesuunnitelma 1. vaihe tulee valtuuston käsittelyyn jo aivan alkuvuodesta, ehkä jo tammikuussa. Sitä ennen kaupunginhallitus ottaa siihen kantaa.

Kaupunkirakennejohtaja Tarja Majuri korostaa, että tarvitaan kannanotto mahdollisen pysäköintilaitoksen koosta eli tuleeko siitä 1-, 1,5- vai 2-tasoinen.

– Sisäänkäynnin paikka tulee määritellä, jotta voidaan arvioida kustannukset. Vasta sen jälkeen voidaan selvittää, löytyykö hankkeeseen yksityistä rahaa ja kuinka paljon.

Valtuuston päätöksen mukaan vasta rahoituksen selvittyä ratkaistaan, eteneekö hanke.

Rambollin laatima P-torin hankesuunnitelman 1. vaihe löytyy jo kaupungin verkkosivuilta. Siinä toriparkin kustannushaarukaksi lasketaan 21-33 miljoonaa euroa.

Valtuuston päätöksen mukaan vasta rahoituksen selvittyä ratkaistaan, eteneekö hanke.

Keskustavisiota tehdään nyt alueelle, joka lännessä ulottuu Suomenkasarmille ja Seminaarin koululle, pohjoisessa linnan alueelle, idässä Harvialantielle ja Aulangontielle sekä etelässä Vanajaveteen.

Visiossa haarukoidaan mm. väestömuutosta, asuntokannan kehitystä ja sekä työpaikkojen määrää ja sijoittumista. Tavoitteena on noin 3 500 uutta asukasta vuoteen 2035 mennessä.

– Keskustasta on lähtenyt valtion ja kaupunginkin työpaikkoja. Niiden määrä olisi saatava kasvuun, Johanna Närhi sanoo.

Keskustavisioon harkitaankin mukaan myös Harvialantien ja radan välistä kaistaletta, joka voisi olla työpaikka-aluetta.

 

Nykyinen Viipurintien terveysaseman kortteli on myös kiinnostava. Se tyhjenee osittain, kun Vanajaveden sairaala ja osa terveyskeskuksen muistakin toiminnoista muuttaa uuteen Ahveniston sairaalaan.

– Hyvin alustavasti on pohdittu, että korttelissa voisi olla asumista, palveluita ja esimerkiksi toimistoja. Sinne on mahdollista rakentaa uuttakin. Silti terveysasemankin palvelut voivat säilyä siellä.

Tuomalle terveyskeskuksen kortteliin muutakin kuin nykyistä toimintaa, se sitoisi aseman seutua nykyistä enemmän keskikaupunkiin.

Johanna Närhi kuitenkin huomauttaa, että tämä on pitkän aikavälin suunnitelma. Uusi sairaalakin valmistuu vasta 2024.

Jo tammikuussa julkaistaan digitaalinen alusta, jolle kootaan kaikki keskustavisioon liittyvä tieto. Kaupunkilaiset pääsevät sinne kommentoimaan ja tekemään omia ehdotuksiaan.

Avoimia työpajoja järjestetään todennäköisesti helmi- ja maaliskuussa. HÄSA

Tutustu toriparkin hankesuunnitelman 1. vaiheeseen: Hämeenlinnan toriparkille kolme vaihtoehtoa – Sisään ajettaisiin Sibeliuksenkadulta tai Linnankadulta

 

Pitkä vääntö

Toriparkista on kiistelty Hämeenlinnassa jo 1970-luvulta alkaen.

Viimeksi 1990-luvulla lama ja yksityisen rahan puute kuoppasivat hankkeen.

Tänä vuonna Hämeenlinna tilasi toriparkin hankesuunnitelman Ramboll Finland oy:ltä reilulla 100 000 eurolla.

Koko hankesuunnitelma valmistuu maaliskuun 2019 loppuun mennessä.

Ennen toriparkkipäätöstä pitää selvittää, onko hakkeeseen saatavilla vähintään puolet yksityistä rahoitusta.

Kantakaupungin yleiskaava hyväksyttiin toriparkkimerkintöineen kaupunginvaltuustossa toukokuussa.