Kanta-Häme

Asukkaiden mielestä palvelut paranivat

Asukkaat ovat suhteellisen tyytyväisiä saamiinsa palveluihin, jopa hieman tyytyväisempiä kuin pari vuotta sitten.

Tällaisia lukemia osoittaa ainakin Innolinkin Hämeenlinnan kaupungille tekemä asukastyytyväisyyskysely. Samanlainen kysely tehtiin ensimmäistä kertaa kaksi vuotta sitten.

Kulttuuri- ja liikuntapalvelut saavat edelleen parhaat pisteet kyselyssä. Tosin ne ovat myös ainoat palvelut, joihin nyt ollaan keskimääräisesti tyytymättömämpiä kuin pari vuotta sitten. Pudotus on kuitenkin pieni.

Liikuntapalvelujen tilaajapäällikkö Päivi Joenniemi arvelee, että pudotukseen ovat vaikuttaneet jääkenttiin ja latujen ylläpitoon kohdistuneet säästöt.

– Kysely tehtiin tammikuussa ja keskustelua käytiin juuri tuolloin. Ne ovat kuitenkin sellaisia lähipalveluja, joita maallakin on totuttu samaan. Varmaan pitää pohtia tätä asiaa lautakunnan kanssa uudestaan.

Kulttuuripalvelujen tilaajajohtaja Timo Koivu löytää myös syyn pienoiselle arvosanan laskulle.

– Kyllä kirjastoihin kohdistuneet säästöt varmasti näkyvät. Siitä, että ne eivät ole auki lauantaisin, on tullut todella paljon palautetta. Kuntalaiset eivät siitä tykkää, mutta rahaakaan ei ole.

Opetus saa plussaa

Julkisuudessa käydyn keskustelun valossa on ehkä pienoinen yllätys, että opetuspalvelujen arvosana on parantunut kahdessa vuodessa.

– Onhan se hieman yllättävää, mutta ehkä keskustelu tilakysymyksistä ja tuntikehyksestä ei juuri kyselyaikaan ole ollut ihan pinnalla, tilaajapäällikkö Antti Karrimaa miettii.

Hänen mukaansa kyselyn yhteydessä annetuissa avoimissa vastauksissa nämä asiat kuitenkin nousivat esille.

– Samoin ryhmäkoot, vaikka meillä ei valtakunnallisesti verraten enää olekaan isoja ryhmiä. Mielikuvat vaikuttavat paljon.

Myös varhaiskasvatuksen puolella tilanne on sama. Kyselyyn vastanneet asukkaat ovat pääsääntöisesti tyytyväisiä.

Avoimissa vastauksissa esille kuntalisän kriteerien kiristäminen kuitenkin muistetaan. Kuntalisää vaaditaan entiselleen. Se ei kuitenkaan näy tyytyväisyydessä palveluihin.

Kaupunki yhtenäistyy?

Kasvua tukevissa palveluissa taas tyytyväisyys on paikoin kasvanut huimastikin.

– Vaikea löytää jotain yksittäistä syytä tähän, kun itse palveluissa ei ole tapahtunut suuria muutoksia, tilaajapäällikkö Jari Pekuri pohtii. Kasvua tukevien palvelujen skaala on laaja aina neuvoloista lastensuojeluun.

Virkamiehet pohtivat, että yksi syy voi olla kaupungin yhtenäistyminen.

– Kuntaliitoksesta on jo sen verran aikaa, että myös maaseudun asukkaat alkavat olla kiinnostuneita koko Hämeenlinnasta ja sen palveluista. Toisaalta kyllä on taas aktivoiduttu puuhaamaan yhdessä asioita omalla kylällä, Karrimaa miettii.

Hieman yllättävää kyselyssä on, että kulttuuri ja liikunta menestyvät myös parhaiten kun kysytään, mitkä palvelut vaikuttavat eniten asukasviihtyvyyteen. Nämä kaksi vaikuttavat enemmän kuin esimerkiksi terveyspalvelut.

– Ehkä terveyspalveluita pidetään niin itsestään selvinä, Karrimaa tulkitsee. (HäSa)