Kanta-Häme

Asvalttikatu on lottovoitto

Porttiniementiellä vuodesta 1987 asunut Irma Ilosalo uskoo iloitsevansa koko kadun varren asukkaiden puolesta pari viikkoa sitten tehdystä asvaltoinnista ja sitä edeltäneestä katupohjan kunnostuksesta.

– Jess! Onhan tämä kuin lottovoitto! Joka kerta, kun siitä menemme, ihastelemme meidän uutta bulevardiamme, Ilosalo hehkuttaa.

Pitkään huonokuntoinen

Hämeenlinnan paloaseman lähettyvillä sijaitseva Porttiniementie oli yksi kaupungin listoilla kunnostamista pitkään odottaneista kohteista.

Ilosalon mukaan savipohjainen entinen soratie on aina routinut pahasti, ollut vaikeakulkuinen ja kuoppainen sekä kuivalla kelillä pölyävä ja märällä loskainen.

– Soitin kerran kaupungille, että voisitteko järjestää minulle vaihtokengät Hätilään Osuuspankin kulmille, kun ei tästä pikkukengillä päässyt töihin lähtemään. Maastokengät kadulla olisi tarvinnut, Ilosalo kuvailee.

Myllypellontie kuntoon

Ensi vuodelle kaupunki suunnittelee myös viereisen Myllypellontien peruskorjausta.

Katu johtaa Viipurintieltä Kutalantielle, ja sen varrella on sekä kerros- että omakotitaloja.

Katu aiotaan saneerata pohjaamalla se kokonaan uudelleen. Pintamateriaaliksi tulee asvaltti. Töiden kustannusarvio on 350 000 euroa.

Ensi vuoden vielä vahvistamattomassa investointiohjelmassa on esitetty myös Hongiston alueen viimeistely-, viher- ja asvaltointitöihin 185 000 euroa.

Harvoilankylässä viimeistelytöihin ehdotetaan 60 000 euroa ja Rääpiälässä vihertöihin 10 000 euroa.

Ensi vuosi köyhäillään

Tilaajapäällikkö Jenni Sabel kertoo, että kaupungin tämän vuoden 9 miljoonan euron investointiohjelmasta jää kohteita toteutumatta 600 000 eurolla.

Yhdyskuntalauta päätti eilisessä kokouksessaan käyttää summan keskeneräisten katujen asvaltointiin vielä tämän vuoden aikana.

Lautakunta päätti, että Siiri II:n asuinalueella asvaltoidaan noin 400 metrin pätkä Kurjenpesänkatua. Lisäksi päällystystöitä tehdään muun muassa Hirsimäessä ja Moreenissa.

– Ideana on käyttää raha sellaisiin katuihin, jotka voidaan asvaltoida nopealla aikataululla. Jos asvaltoisimme katuja, jotka jouduttaisiin ensin saneeraamaan, meidän pitäisi kilpailuttaa urakat, siihen menisi aikaa, ja sitten olisikin jo talvi, Sabel perustelee valintoja.

Ensi vuonna kaupunki käyttääkin keskeneräisten alueiden viimeistelyyn huomattavasti vähemmän rahaa kuin tänä vuonna.

Tänä vuonna töitä on jo tehty 1,8 miljoonalla eurolla, ja nyt summa kasvoi vielä 600 000 eurolla. Ensi vuodelle viimeistelyyn esitetään 365 000 euroa.

Satsausta Lammillekin

Siiri II:n alueella olisi ollut muitakin asvaltointia vaativia katuja, kuten Heinäsirkankuja, Suvituulenkaarre ja Lounatuulenkaarre, mutta ne jäävät todennäköisesti ensi vuonnakin päällystämättä Kurjenpesänkadun asvaltoinnin myötä.

Mikäli Siirin alueen kaava vahvistuu ensi vuoden alussa, kaupungin investointiohjelmassa on esitetty 500 000 euroa Siirinkadun jatkamiseksi Siirintaustantielle asti. Tämä on jäänyt tekemättä kaavavalituksen vuoksi.

Lammilla kaupunki suunnittelee Kirnumäentien saneerausta 615 000 eurolla.

– Se on kohtuullisen pitkä kokoojakatu Lammilla. Se on tehty aika pehmeällä maaperälle, ja pohjaa pitää vahvistaa.

Lisäksi Iittalan hyvinvointikeskuksen infran rakentamiseen investointiohjelmassa esitetään 300 000 euroa sekä Tampereentien varteen kevyen liikenteen yhteyttä Ojoisille 150 000 eurolla. Visakankaantien saneeraukseen suunnitellaan 150 000 euroa. (HäSa)

 

OIKAISU 15.10.2014 Asvalttikatu on lottovoitto -jutussa 15.10. olleessa tekstissä ja kuvatekstissä oli nimivirhe. Haastatellun nimi on Irma Ilosalo.