Kanta-Häme

Autoilija, missä olet 10 sekunnin kuluttua?

Ennakoivaa, turvallista ja taloudellista ajotapaa pyritään markkinoimaan koko Euroopassa Ecowill-nimisessä hankkeessa.

Kysymys on suomalaisautoilijoille jo parin vuosikymmenen ajan tarjolla olleesta ennakoivan ajon koulutuksesta, jonka kaltaiselle halutaan luoda eurooppalainen standardi.

Suomessa ollaan selvästi edellä monia muita Euroopan maita, sillä taloudellisen ajon koulutusta annetaan autokoulussa ajokortin ykkös- ja kakkosvaiheen koulutuksessa.

Motivan Suomessa vetämän Ecowill-kouluttajakoulutuksen käynyt Top-driving -yhtiön omistaja Ilpo Inkiläinen antaa jatkokoulutusta yritysten henkilöstölle ja kuljettajille.

– Sekä taloudellisessa että turvallisessa ajamisessa on tärkeätä, että kuljettaja pystyy ajattelemaan kymmenen sekunnin päähän. Missä hän on silloin?

Millainen kuski olet?

Ecowill-koulutuksessa painotetaan kuljettajan riskianalyysiä enemmän kuin taloudellisuutta. Inkiläinen sanookin, että kaikkia kiinnostaa tietää, millainen kuski hän on.

– Moni on havahtunut, että juuri tällaisia tilanteitahan minulle on sattunut.

Koulutuksessa on joskus annettu tehtäväksi analysoida oma päivittäinen työmatka. Se on herättänyt kuljettajia, jotka ovat vuosia ajaneet samaa reittiä pohtimatta yhtään, miten he ajavat.

– Tärkeitä asioita ovat muun muassa muun liikenteen havainnointi, tasaisella nopeudella ja oikealla vaihteella ajaminen sekä oikeat rengaspaineet, Inkiläinen muistuttaa.

Kun liikennettä oppii lukemaan, voi ennakoida muiden aikeita ja sovittaa oman ajamisen kuhunkin tilanteeseen. Talvella turvavälin on syytä olla ainakin kolminkertainen kesäkeliin verrattuna.

Onko pakko mennä autolla?

– Taloudellisuus lähtee jo matkan suunnittelusta. Tarvitaanko autoa muutaman sadan metrin matkalla tai voisiko työmatkan tehdä bussilla, Inkiläinen heittää pohdittavaksi.

Jos valinta kuitenkin on oma auto, kylmällä säällä moottorin esilämmitys on syytä muistaa.

– Kylmä moottori kuluttaa paljon ja tuottaa runsaasti hiilidioksidipäästöjä.

Turhien kiihdytysten ja jarrutusten välttäminen sekä kuhunkin paikkaan sopivan suurimman vaihteen käyttäminen säästävät polttoainetta, samoin oikeat rengaspaineet.

Renkaisiin hän suosittelee 0,2 barin ylipainetta talvella, sillä pakkanen pudottaa paineita. Kovempi rengas myös pyörii kevyemmin kuin löysä. Pieni ylipaine ei vahingoita nykyisiä renkaita, alipaine vahingoittaa.

Auton sähköiset lämmittimet kuten penkin ja lasien lämmittimet, kuluttavat paljon virtaa. Jos ajomatkat ovat lyhyitä, akku ei ehdi latautua niin paljon kuin lämmittimet kuluttavat. Siksi lämmittimet on syytä kytkeä pois heti kun niitä ei enää tarvita ja autolla olisi hyvä ajaa välillä vähän pidempiäkin reissuja tai ladata akkua erillisellä laturilla. (HäSa)