Kanta-Häme

Autoilijat eivät ota tietyömaiden nopeusrajoituksia vakavasti

Ihmiset eivät piittaa teiden työmaa-alueiden nopeusrajoituksista kovin paljon, Hämeen poliisi kertoo. Ylikonstaapeli Jarno Alarodun mukaan syitä voivat olla tiukoilta tuntuvat nopeusrajoitukset ja pitkät rajoitusalueet, joille ei päällepäin näy selkeitä syitä.

– Ihmiset kokevat rajoitukset ylimääräisinä hidasteina, Alarotu sanoo.

Työmaiden nopeusrajoitukset voivat olla myös merkitty väärin. Viipurintieltä Aulangontielle kääntyessä nopeusrajoitus vaihtuu pikaisesti kolmeenkymppiin tietöiden vuoksi. Alarodun mukaan rajoitus ei kuitenkaan nykyisellään koske kaikkia: esimerkiksi tietyiltä sivuteiltä Aulangontielle kääntyville ei ole merkitty rajoitusta.

Suurempia vaaratilanteita risteyksessä ei ole kuitenkaan syntynyt. Kun poliisiauto on ollut paikalla, liikenne on kulkenut määrättyä nopeutta.

Alarodun mukaan myös esimerkiksi 10-tien Katuman kiertoliittymän työmaan nopeusrajoitukset ovat virheelliset. Tällä hetkellä viidenkympin rajoitus koskee vain liittymästä Katuman suuntaan poistuvia autoilijoita.

 

Aulangontien tietyöstä vastaa Hämeenlinnan kaupunki. Vastaavan rakennuspäällikön Esa Ränkmanin mukaan nopeusrajoitukset pyritään asettamaan tieliikennelain mukaan ja niiden valvonnan pitäisi olla aina mahdollista.

– Inhimillisiä virheitä voi kuitenkin sattua, Ränkman sanoo.

Katuman kiertoliittymää 10-tiellä korjaavan ja laajentavan Destian työmaapäällikkö Jarkko Kettunen sen sijaan sanoo, että merkinnät on tehty heidän työmaallaan oikein.

Kettusen mukaan Katuman kiertoliittymän työmaan nopeusrajoituksia ei ole rikottu erityisen paljon..

– Kiertoliittymän nopeusrajoitus on työmaan ajan sama kuin ennenkin eli 50 kilometriä tunnissa. Rajoitusaluetta on töiden ajaksi vain laajennettu. Yksittäisiä kaahareita tulee tietysti aina.

Kettunen uskoo, että ihmisillä kestää yleensä hetki huomata ja tottua uusiin järjestelyihin.

– Merkkeihin voi kokeilla erilaisia tehostekeinoja, kuten vilkkuvaloja, huomion herättämiseksi.

 

Hämeen Sanomien tekstaripalstalla valiteltiin keskiviikkona 1. elokuuta, etteivät autoilijat noudata nopeusrajoitusta, joka on asetettu Viipurintien ja Aulangontien risteykseen liikennevalokaapin vaihdon ajaksi. Tavallisesti nopeusrajoitus on 50 kilometriä tunnissa, mutta työmaan vuoksi vauhti on laskettava kolmeenkymppiin.

– Se on paha risteys. Jouduimme kaapin vaihdon vuoksi pitämään sitä jonkin aikaa sähköttömänäkin. Kun työmaa on melko hiljainen, eikä se näytä siltä, että siellä tapahtuisi hirveästi mitään, ihmiset ovat varomattomampia, Hämeenlinnan kaupungin katukunnossapitomestari Aleksi Koivuniemi sanoo.

Liikennevalotyöt Viipurintien ja Aulangontien risteyksessä ovat jo lähes valmiit. Risteys on jo liikenteen osalta normaalikäytössä, sillä liikennevalokaapin vaihdon vuoksi tuotu kolmenkympin rajoituskin on poistettu.

Koivuniemi sanoo, että nopeusrajoituksia noudatetaan työmaa-alueilla yleensäkin heikosti.

– Rajoituksia saatetaan aluksi noudattaa, mutta jos työmaa on paikallaan pitkään ja kuljettajat tottuvat sen aiheuttamiin erityisjärjestelyihin, nopeudet alkavat nousta.

Tietyömailla käytetään nopeuksien rajoittamiseksi välillä kuljettajan nopeuden kertovia näyttöjä ja hidasteita, mutta nekään eivät ole varmoja keinoja vauhdin hillintään.

– Niin se vaan menee, että jos liikennejärjestelyt pysyvät melko muuttumattomina eivätkä työkoneet hurise, vauhti kiihtyy, Koivuniemi sanoo. HäSa

Tuoreimpia artikkeleita