Kanta-Häme

Autojen hätäviestin tulee pakolliseksi, mutta auton hälyttämä apu voi kestää

Autojen hätäviestintäjärjestelmä on vihdoin toteutumassa. Näillä näkymin turvajärjestelmä on pakollinen kaikissa uusissa henkilö- ja pakettiautomalleissa vuoden 2018 maaliskuun jälkeen.

Suomessakin on suunniteltu eCall-järjestelmää jo vuodesta 2003 lähtien. Sen avulla auto ottaisi yhteyttä hätäkeskukseen onnettomuuden satuttua.

Alun perin hätäpuheluita pirauttavien menopelien piti ilmestyä liikenteeseen vuonna 2015. 

– Direktiivivaihe myllättiin EU-komission läpi. Prosessi oli työläs, kun jäsenvaltioiden kesken oli paljon sovittamista, kertoo Hätäkeskuslaitoksen teknisten palveluiden johtaja Jukka Aaltonen.

Autoilija saa itse päättää, ottaako käyttöönsä EU:n laajuisen järjestelmän vai autonvalmistajan oman järjestelmän. Autoilijan tekemä valinta vaikuttaa avunsaannin nopeuteen.

Yleiseurooppalainen järjestelmä kattaa koko EU:n hätäkeskukset. Automerkkien järjestelmissä hätäviesti voi pahimmillaan ohjautua ulkomaille, ennen kuin se palaa takaisin Suomeen hätäkeskukseen.

Esimerkiksi Bemarilla ja Mersulla on valvomo Saksassa ja General Motorsilla Englannissa.

–  Niistä sitten soitellaan Suomen hätäkeskuksiin. Viive on iso välikäsien vuoksi kieliongelmista puhumattakaan.

Hätäkeskuslaitos on vaatinut, että puheyhteyden eri automerkkien valvomoihin saaneet suomalaiset saisivat myös apua äidinkielellään

– Esimerkiksi Volvon osalta palvelun saa suomeksi.

Toinen merkittävä ongelma Aaltosen mukaan on, että eri järjestelmät käyttävät paikannusjärjestelmissään eri koordinaatistoa kuin hätäkeskus.

– Näin ollen järjestelmät eivät kommunikoi kunnolla keskenään, vaan vieras koordinaatisto pitää muuttaa hätäkeskuksessa.

Suomessa on viisi hätäkeskusta (Turku, Pori, Vaasa, Kuopio ja Oulu), joihin EU-hätäjärjestelmä ottaa yhteyttä gps-paikantimen avulla.

Hätäkeskustoimintaa tukevan yleiseurooppalaisen turvajärjestelmän tarkoituksena on, että se lyhentää pelastuslaitoksen liikkeelle lähtöä soittoviiveen verran.

– Ambulanssi ei lähde automaattisesti matkaan. Ensisijainen riskiarvio tehdään edelleen puheyhteydellä. Jos yhteyttä ei synny ja järjestelmä lähettää törmäystiedon, lähtee apu liikkeelle.

Hätäviestintälaite on pakollinen 31.3.2018 jälkeen valmistetuissa henkilö- ja pakettiautojen uusissa malleissa. 

– Vanhempiin autoihin laitetta ei ole pakko hankkia, mutta niihin se on myös mahdollista asentaa, kertoo Teknologian tutkimuskeskus VTT:n tutkija Risto Öörni.

Hätäviestilaite integroidaan autoon siten, että ajoneuvon sisällä olisi mikrofoni ja kaiutin puheyhteyttä varten.

– Pelkkä kännykkään tuleva yhteys ei välttämättä riitä. Vähimmäisvaatimus on, että laite toimii myös onnettomuuden jälkeen, eikä se esimerkiksi löydy metsiköstä törmäyksen takia. 

Vielä tässä vaiheessa on mahdotonta sanoa, paljonko asennettava laite maksaa. HäSa