Kanta-Häme

Autojen huollattamisesta nipistetään yhä useammin

Kanta-Hämeen Autosuojaamosta ruosteensuojauksen saa päivän tai kahden sisään. Vielä pari vuotta sitten normaali jonotusaika oli parikin viikkoa.

– Tällä hetkellä eletään kädestä suuhun. Meneillään on huonoin vuosi pitkään aikaan, sanoo toimitusjohtaja Kai Rantanen.

Taantuma on saanut autonomistajat lykkäämään tärkeitä huoltotoimenpiteitä sekä tyytymään ainoastaan edullisimpiin tai puolittain tehtyihin töihin. Erityisesti ennakoivia huoltotöitä halutaan siirtää tulevaisuuteen.

Myös Kantolassa sijaitsevassa Autosuojaamossa asioivista yhä useampi päätyy Rantasen mukaan edullisiin pesuihin ja jättää esimerkiksi ruosteensuojaustyöt mukaan seuraavalle kerralle.

Toimitusjohtaja Rantasen mukaan ruostesuojaustöitä tehdään noin kolmannes vähemmän viime vuoteen verrattuna.

– Kauppaan ei tartuta, vaikka tarvetta olisi. Saa nähdä, virkistääkö kevätaurinko kaupantekoa.

Huoltaminen on ennaltaehkäisyä, ei korjaamista

Autoalan keskusliiton (AKL) mukaan huollattamatta jättäminen on valtakunnallinen ilmiö, joka on yleistynyt selkeästi viime vuosien aikana.

Liitosta muistutetaan, että iso osa korjauksista kannattaisi teettää jo ennen kuin auto rikkoutuu.

– Huoltaminen on ennaltaehkäisyä, joka pidentää ajoneuvon elinkaarta. Kyse on ennen kaikkea turvallisuudesta, korostaa liiton tekninen johtaja Jouko Sohlberg.

Sohlbergin mukaan moni autoilija oikaisee vuosittain tehtävistä määräaikaishuolloista.

– Korjaamoissa tehtyä huoltoa ei enää arvosteta samalla tvalla. Öljyt ja suodattimet saatetaan vaihtaa itse ja ajatella, että se riittää.

Liitto onkin muistuttanut jäseniään neuvontavelvollisuudesta ja ohjeistanut tuomaan ilmi aiempaa aktiivisemmin korjaustarpeita.

Sohlbergin mukaan tarkoituksena on paitsi varmistaa teillä liikkuvien ajoneuvojen turvallisuus, myös saada korjaamoille lisätöitä.

– Nykyauton tekniikka on kuitenkin suurelta osin eletroniikkaa, jonka suhteen tee-se-itse -mies on usein voimaton. Esimerkiksi ohjainlaitteiden päivitys tehdään useimmissa korjaamoissa automaattisesti määräaikaishuollon yhteydessä.

Nykyauto kestää huollottakin

AKL:n mukaan huoltamatta jättäminen kostautuu viimeistään katsastusvaiheessa.

Suomessa auton keski-ikä on 13 vuotta. Tästä huolimatta hylkäysprosentit ovat pysyneet ennallaan, ainakin toistaiseksi, kertoo A-katsastuksen katsastusmies Kari Kinnari.

– Nykyauto kestää yllättävän hyvin, vaikka sitä ei aktiivisesti huoltaisikaan. Sekä tekniikka että materiaalit ovat parantuneet. Esimerkiksi ruostuminen on saatu hyvin hallintaan.

Vielä kymmenkunta vuotta sitten juuri ruostevauriot olivat yleisin syy hylkäämiselle. Nykyisin auto hylätään useimmiten jarruvian, etuakseliston vikojen tai liian korkeiden pakokaasupäästöjen vuoksi.

Hylkäysten määrä on Kinnarin mukaan konttorikohtaista.

– Jos katsastukseen tullaan korjaamon kautta, tehdään hylkäyksiäkin tietysti vähemmän. Ehkä korjausten laiminlyönti näkyy tilastoissa sitten myöhemmin, kunhan nykyautotkin ikääntyvät. (HäSa)

Päivän lehti

5.12.2020

Fingerpori

comic