Kanta-Häme Hämeenlinna

Autokeskus aloitti Hämeenlinnassa Toyota-myynnin – "Erittäin tärkeä ja iso juttu"

Suomen suurimman henkilöautomerkin myynti siirrettiin toiselle yritykselle.
Autokeskus on jo nostanut Toyotan tunnukset seinälleen Hämeenlinnan Kaurialassa. Kuva: Esko Tuovinen
Autokeskus on jo nostanut Toyotan tunnukset seinälleen Hämeenlinnan Kaurialassa. Kuva: Esko Tuovinen

Toyota-autojen myynti Hämeenlinnan Autokeskuksessa käynnistyi viime viikolla. Toyota Auto Finland siirtää ajoneuvojensa Hämeenlinnan ja Hyvinkään edustukset Hämeenmaan Nelipyörältä Aro-Yhtymään kuuluvalle Autokeskukselle.

– Kauppoja on jo päästy tekemään. Toyota-huolto siirtyy meille vasta syksyllä, sanoo Autokeskuksen Hämeenlinnan liiketoimintavastaava Markus Mäkitalo.

Harvinainen ratkaisu

Hämeenlinnassa on erittäin poikkeuksellista, että suuren automerkin edustus siirretään liikkeeltä toisella ilman yrityskauppaa tai konkurssia. Toyota on hyvin pitkään ollut Suomen myydyin henkilöautomerkki. Viime ja toissa vuonna se oli ylivoimaisesti suosituin ensirekisteröity henkilöautomerkki.

– Toyotan edustus on meille erittäin tärkeä ja iso juttu, Mäkitalo korostaa.

Mäkitalo kertoo, että Autokeskus on valmistautunut huolellisesti Toyotan edustukseen. Hämeenlinnan myymälän tiloja on remontoitu ja henkilöstöä on palkattu.

– Teimme tarvittavat autokaupan rekrytoinnit jo viime syksynä, kun Hyvinkään edustus siirtyi Autokeskukselle. Huoltoon palkkaamme henkilöstöä syksyllä, Mäkitalo sanoo.

Merkeillä omat osastot

Toyota edellytti menneinä vuosina, että sen piirimyyjä ei edusta muita henkilöautomerkkejä. Merkki on luopunut tästä vaatimuksesta, mutta maahantuojan edustaja vaati vuosi sitten Hämeen Sanomissa ”oman näköisiä” myyntitiloja.

– Olemme rakentaneet oman osaston Toyota-autojen myyntiin. Samalla olemme remontoineet muutenkin myymälän tiloja.

– BMW:llä on omat myynti- ja huoltotilat. Peugeotilla ja Citroenilla on oma osastonsa, Mäkitalo sanoo.

Hämeenlinnan Autokeskuksella oli myös Nissanin edustus. Kun Toyota siirtyi Autokeskukselle, Nissanin Hämeenlinnan edustus siirtyi Autosalvalle. Autosalpa tuli Hämeenlinnaan kolme vuotta sitten ostamalla hämeenlinnalaisen Auto-Ilveksen.

– Virallisesti vietämme Toyotan edustuksen avajaisia myöhemmin, Mäkitalo kertoo.

Myynnin ykkönen

Osuuskauppa Hämeenmaa sai Toyotan Hämeenlinnan ja Hyvinkään edustukset ostamalla hämeenlinnalaisen Nelipyörän vuonna 2006. Hämeenmaa on jatkanut autokauppaa Hämeenlinnassa Nelipyörän nimellä.

Myös Nelipyörä myy siirtymäajan yhä Toyotaa. Sille jää Hämeenlinnassa Skodan, Mazdan ja Fordin edustukset. Hämeenmaa sai vajaa kaksi vuotta Hämeenlinnan Ford-myynnin ostamalla sen Vaunulalta.

Toyota-henkilöautoja ensirekisteröitiin 15 183 kappaletta viime vuonna. Merkin markkinaosuus oli 13,5 prosenttia, kun Volkswagenin markkinaosuus ensirekisteröinneistä aleni 10,5 prosenttiin.

Volkswagen-konserniin kuuluvan Skodan markkinaosuus oli 10,2 prosenttia. Muiden suurten merkkien osuus ensirekisteröinneissä jäivät reilusti alle 10 prosentin. Volvo-, Ford-, Kia-, Mercedes-Benz-, Opel- ja Nissan-henkilöautoja rekisteröitiin kutakin yli 5 000 kappaletta viime vuonna. HÄSA

Uutista muokattu ja täydennetty 29.7. 2020 kello 10.30. Myös Nelipyörä myy siirtymäajan Toyota-autoja.

Kommentti: Merkeistä pidetään yhä huolta

Henkilöautojen merkit ovat arvokkaita brändejä. Valmistajille ja maahantuojille ei ole sama, kuka autoja myy ja huoltaa.

EU on vapauttanut autojen huollot ja varaosamyynnin. Piirimyyjillä ei ole enää yksinoikeutta tähän liiketoimintaan. Tämä muuttaa vähitellen autokaupan ansaintalogiikkaa. Brändien merkitystä ja paikallisten myyjien tärkeää asemaa muutos ei tunnu nakertavan.

Itse asiassa kun huolto pirstaloituu, valmistajien on ehkä yhä paremmin pidettävä huolta maineestaan paikallisten edustajiensa kautta. Niiden on pakko huolehtia, että palvelu, tilat ja hinnat ovat kunnossa, kun naapurissa yritys kilpailee lähinnä hinnoilla.

Rakenteiden muutos kiristää kilpailua ja parantaa siten palvelua. Eri asia on, miten EU:n muut normit vääristävät merkkien kilpailua. Autokohtaisen kulutuksen ja päästöjen ei pitäisi jyrätä kaikkia muita liikenteen tekijöitä.

Päivän lehti

3.8.2020