Kanta-Häme

Autokorjaamot eivät syty katsastamisesta

Ensi heinäkuussa astuu voimaan laki, joka antaa kriteerit täyttäville autokorjaamoille ja -liikkeille katsastusoikeuden. Lain valmisteluvaiheessa viisi vuotta sitten jopa tuhat korjaamoa ilmaisi kiinnostuksensa laajentaa toimintaansa katsastukseen, mutta toisin on käymässä.

– Kun tarkennettiin, ettei korjauksen päälle voi vain lyödä katsastusleimaa, kiinnostus laimentui huomattavasti, kertoo liikenne- ja viestintäministeriön liikenneneuvos Kari Saari.

Myös katsastusalan kannattavuus on heikentynyt viidessä vuodessa, kun alalle on tullut lisää perinteisiä yrittäjiä ja hintakilpailu kiristynyt.

– Jos alueella on katsastustarjontaa jo ennestään riittävästi, tuskin kukaan lähtee ottamaan katsastusta ekstratuotteeksi korjaamoon, Saari arvelee.

Raskas patteri

Pienen volyymin oheispalvelu ei kannata, sillä katsastusluvan saaminen edellyttää korjaamoilta kalliiden laatusertifikaattien hankkimista ja henkilöstön koulutusta. Käytännössä jäljelle jäävät isot merkkikorjaamot, joilla on tilat ja sertifikaatit jo valmiiksi.

– Nämä auditoinnit ovat sen verran raskas patteri, että käytännössä ne blokkaavat aika ison joukon toimijoita pois, vahvistaa Auto-Ilveksen teknisen palvelun johtaja Timo Niemenlinna.

Auto-Ilveksellä katsastaminen on alustavassa harkinnassa.

– Jostain lehdestä lueskelin noita kriteerejä. Ensimmäisten joukossa emme varmasti siihen lähde, mutta kyllähän meiltä löytyisi sertifikaatit, tilat sekä jarru- ja iskaritestit jo valmiiksi.

– Potentiaalinen autoinsinöörikin on jo valmiiksi leivissä, joten se olisi mahdollista, Niemenlinna pyörittelee.

Kääntöpuolella on nykyisten katsastusasemien kova kilpailutilanne.

– Konttoreita on kylä täysi! Ne hakevat auton täältä ja palvelu pelaa oikein hyvin. Mikä olisi lisäarvo omalla katsastuksella? Niemenlinna kysyy.

Samalta luukulta?

Samalla linjalla on Länsiauton aluejohtaja.

– Olisihan se asiakkaan kannalta hyvä, että saisi kaikki palvelut kerralla samalta luukulta. Hämeenlinnassa on kuitenkin niin kattava verkko katsastusasemia, että katselemme tilannetta rauhassa, Mika Koskinen toteaa.

Hänen mukaansa ketjun muilla paikkakunnilla asia on vakavammassa harkinnassa.

– Siellä, missä verkko on heikompi ja väestöpohjat isompia.

Hämeen Sanomien soittokierrokselta seudun potentiaalisille toimijoille Autotalo Laakkosella tunnutaan oltavan ajatustyössä ehkä pisimmällä.

– Mitään lopullisia päätöksiä ei kuitenkaan ole, joten siinä mielessä alkutekijöissä. Isossa 31 liikkeen organisaatiossa päätöksenteko ottaa aikansa, autotalonjohtaja Jyrki Häggman kertoo.

– Tiloista tai muista resursseista katsastaminen meillä ei jäisi kiinni.

Häggmanin korviin ei ole kuulunut autokauppiaiden yhdistyksen tai muidenkaan kontaktien kautta, että kukaan Hämeenlinnassa olisi päätöksiä asiassa vielä tehnyt. (HäSa-STT)