fbpx
Kanta-Häme

Autokoulunopettajat eivät pysy alalla

Maan suurin autokouluketju Movia ilmoitti eilen aloittavansa itse liikenneopettajien koulutuksen marraskuun lopussa. Yhtiö lupaa myös palkata kaikki koulutukseen hyväksytyt opiskelijat palvelukseensa näiden valmistuttua.

– Autokoulunopettajista on huutava pula. Koulutuspaikkoja on aina ollut liian vähän suhteessa opettajien tarpeeseen, ja alalla pysyminen on väärien opiskelijavalintojen vuoksi ollut huonoa, moittii Movian toimitusjohtaja Mari Tikkanen.

Hämeenlinnalainen CAP-Autokoulu oy aloitti vastaavan koulutuksen jo syyskuussa, yhteistyössä perinteisen liikenneopettajakouluttajan eli Hämeen ammatti-instituutin kanssa. CAPin toimitusjohtaja Pekka Kari ei täysin allekirjoita kollegansa kritiikkiä.

– Tulijoita töihin kyllä on, mutta todellisia tekijöitä ei ole. Kun osaajia on vähän, niin palkat tahtovat nousta, Kari luonnehtii.

Tämä näkyy sitten myös ajokorttien kalliimpana hintana. Myös Kari kehittäisi opiskelijavalinnan kriteereitä.

– Opiskelijoiden valintaperuste ei ole yhtä joustava kuin yksityisellä yrityksellä. Pisteytyksellä ei välttämättä löydy parhaita opettajia.

Karin mukaan tärkein peruste aloittaa omatoiminen työntekijöiden koulutus oli saada juuri oman yrityksen konseptiin sopivia liikenneopettajia. Koulutukseen päässeet valittiin Hämeen ammatti-instituutin liikenneopettajakoulutuksen haussa ulos jääneiden joukosta.

– Löydettiin pirun hyviä opiskelijoita, Kari kehuu.

Ei voi sairastaa ilman katastrofia

Movian Tikkasen mukaan perinteiset kouluttajat painottavat opiskelijavalinnoissa liikaa aiempaa ajokokemusta, pedagogisen osaamisen kustannuksella.

– Esimerkiksi taksi- ja rekkakuskien on ollut helppo päästä koulutukseen. Kun opiskelijat on valittu kilometrien perusteella, on käynyt niin, että moni opettajaksi valmistunut on palannut jo muutaman vuoden kuluttua vanhaan ammattiinsa, kun on huomannut liikenneopettajan työn vaativuuden.

Hämeen ammatti-instituutin koulutuspäällikkö Pekka Ahlgren ei Tikkasen kritiikkiä niele.

– Movian tiedote asiasta on kovaa tekstiä, mutta täynnä virheitä. Koskaan ei ole valittu opiskelijoita kilometriansiolla.

Ahlgrenin mukaan on löysä heitto, että alalla pysyminen johtuisi huonoista opiskelijavalinnoista.

– Olen täysin eri mieltä syistä, miksi alalla ei pysytä. Haasteet tulevat aivan muualta, kuten palkkauksesta, mahdottomista työajoista ja aivan liian pienistä yksiköistä.

Ahlgrenin mukaan parin kolmen opettajan autokouluyritykset ja -yksiköt tarkoittavat, että yksittäisten opettajien työpäivät venyvät liian usein liian pitkiksi.

– Vaikka ala ketjuuntuu, niin yksiköt ovat edelleen Suomessa todella pieniä. Euroopassa pyritään 10–12 opettajan autokouluihin, jolloin on mahdollista jopa sairastaa ilman katastrofia töissä.

Yrittäjähenki ja ihmisten kohtaaminen

Ahlgren kertoo liikenneopettajan pysyvän alalla keskimäärin 7–8 vuotta.

– Meidän kauttamme valmistuu 60–70 opettajaa vuodessa ja Jyväskylästä saman verran. Sen pitäisi käytännössä riittää nykyisellä kiertotahdillakin, Ahlgren ynnäilee.

Hän muistuttaa, että käynnissä on edelleen murroskausi koulutusjärjestelmän uudistamisen jäljiltä.

– Esimerkiksi jo ensi kesänä on peräti 300 harjoittelijaa ulkona helpottamassa opettajapulaa. Ongelma on muutenkin poistumassa, vaikka ministeriö laittaa koko ajan painetta ammatillisen koulutuksen rahoitukseen.

Ahlgren puolustaa vahvasti laitoksensa opiskelijavalinnan kriteereitä. Viime keväänä koulutukseen hakijoita oli 450, joista joka kymmenes valittiin.

– Opiskelijamme ovat keskimäärin 35-vuotiaita kavereita, joilla on aito motiivi alalle.

– Aiempi kiinnostus tai liikennealan tuntemus ei haittaa, mutta me nimenomaan pyrimme valitsemaan ja kouluttamaan opettajia, jotka osaavat kohdata nuoria ihmisiä, Ahlgren vakuuttaa.

Myös yrittäjähenkisyyttä painotetaan.

– Hyvä opettaja myy oman työnsä. Puskaradio on edelleen autokoulun paras markkinointikanava. (HäSa)

Menot