Kanta-Häme

Autokuumeiset ja ajantappajat autonäyttelyiden vakiväkeä

Suuret viikonloppunäyttelyt eivät ole autokaupoille pelkkää kahvi- ja makkaratarjoilun järjestämistä, vaan ne solmivat isojakin kauppoja autonostajien kanssa.

– Juuri myimme 60 000 euron auton 30 minuutissa. Joskus se menee näin. Yleensä, jos sanon tehneeni kaupat nopeasti, siihen menee kaksi kuukautta – Hämeessä kun ollaan, kertoo Länsiauton autotalon johtaja Mika Koskinen.

Kauppojen tekoon päätyi lauantaisessa autonäyttelyssä myös riihimäkeläisten Tarja ja Osmo Räihän visiitti.

– Olemme mökkiläisiä Hattulassa. Kauppareissulla poikkesimme tänne. Näistä tulikin yllättävän kalliit kahvit! Osmo Räihä nauraa.

Tosin, uuden Opel Mokan ostoa pari on harkinnut jo marraskuusta asti.

– En muista, että olisimme koskaan olleet autonäyttelyssä vain aikaa tappamassa. Kyllä se lähtee aina tarpeesta, pariskunta kertoo.

Kahville ja makkaralle

Kahvikupillistaan nauttivan Paavo Lähevirran näyttelyyn oli sen sijaan ajanut sosiaalisten kontaktien tarve.

– Tulin kaveria katsomaan ja aikaa kuluttamaan. Käyn näyttelyissä melkein aina. Nämä ovat eläkeläiselle vaihtelevaa ajankulua. Näissä on hyvät kahvit ja makkarat. Herne-, liha- ja riistakeittoakin on ollut joskus.

Autonvaihtoon ei kuulemma ole tarvetta, sillä puoli vuotta sitten hän vaihtoi Nissan Primeransa Hyndaihin.

Vieressä istuva Pentti Niemi olisi vaihtamassa mersuaan koeajamaansa Opeliin, mutta…

– Välirahat ovat liian suuria. Epäilen, että kauppoja ei tule. Autokaupat kusettavat tasaisesti. Ei näissä kaupoissa voita latiakaan.

– Ei tuo silti Opel hassumpi ole, nätti auto ja pieniruokainen.

Näyttelyt tärkeitä

Viereisessä Autokeskuksessa Markku Tuomi ”kuolasi” bemareiden perään. Hän haluaa vaihtaa mersunsa BMW:hen.

– Aina näin keväällä iskee autokuume. Vaihdan autoa noin kolmen vuoden välein, yleensä esittelyautoihin, koska niissä on normaalia paremmat varusteet ja ne saa karvan verran halvemmalla kuin uuden auton.

Huvin vuoksi hän ei autonäyttelyissä käy, vaan tutkii autoja pääasiassa netistä.

– Näyttelyissä on kuitenkin hienoa seurata autojen kehitystä.

Autokeskuksen autotalon johtaja Mika Heikinheimo pitää viikonloppunäyttelyitä tärkeinä.

– Tämä vuoden ensimmäinen näyttely näyttää pitkälle sen, miltä tuleva vuosi näyttää. Kauppoja on jo tehty ja väkeä riittää, eli tosi hyvältä näyttää, hän sanoi lauantaiaamupäivällä.

Heikinheimo arvelee, että viikonlopun aikana näyttelyssä käy 500–1 000 ihmistä.

– Silloin, kun meillä on ollut makkaratarjoilu, ihmisiä on käynyt kahden päivän aikana parhaimmillaan 2 000. Nyt, kun makkaraa ei ole, tänne tulevat ne, jotka ovat kiinnostuneita autotarjouksistamme, hän korostaa.

Länsiauton autotalon johtaja Mika Koskinen pitää näyttelyitä hyvänä tapana lähteä luomaan pitkiä asiakassuhteita, jotka ovat tärkeitä, jos alalla meinaa pärjätä.

– Kilpailu on Hämeenlinnassakin aika raakaa, mutta rehtiä ja reilua.

Näkymät huonot

Molemmilla autotalon johtajilla on epäilyksensä autokaupan myynnin kehityksestä.

– Tälle vuodelle ennustetaan 10 prosentin laskua viime vuoteen verrattuna. Viime vuonna autojen myynti laski Hämeenlinnassa 12 prosenttia eli vähän maan keskiarvoa enemmän. Suhdanteet voivat muuttua nopeasti. Olemme positiivisin odotuksin, Koskinen sanoo.

– Olemme toiveikkaita, mutta vähän varpaisillaan ja pelokkaina. Myynti on kiinni siitä, mitä maailmalla ja taloudessa tapahtuu, Heikinheimo toteaa.

(HäSa)

Päivän lehti

5.12.2020

Fingerpori

comic