Kanta-Häme

Auton korjausta pääsee usein seuraamaan

Hämeenlinnalainen Erkki Lintulahti koki ikävän yllätyksen katsastuksessa, kun hänelle kerrottiin auton öljynsuodattimen ruostuneen lähes rikki. Lintulahti oli käyttänyt autonsa syyshuollossa muutamia kuukausia aikaisemmin. Tuohon huoltoon olisi hänen mukaansa pitänyt kuulua myös öljysuodattimen vaihto.

– Uskon, että öljynsuodatin ei vuodessa ruostu, ruostuuko kahdessakaan. En osaa sanoa, koska suodatin on viimeksi vaihdettu, Lintulahti sanoo.

Lintulahti oli pyytänyt korjaamolla lupaa päästä seuraamaan autonsa korjaamista, mutta häntä ei päästetty huoltohalliin työturvallisuuden takia.

Katsastuksen jälkeen Lintulahti vaihtoi autonsa öljynsuodattimen itse. Hän ei ole kuitenkaan ottanut yhteyttä korjaamoon.

– Seuraavan kerran kun vien auton sinne huoltoon, haluan mukaan katsomaan sitä. Haluan katsoa, että kaikki tarvittava tehdään, Lintulahti sanoo.

Yhteys heti korjaamoon

Viime vuonna Kilpailu- ja kuluttajaviraston kuluttajaneuvontaan tuli noin 2900 valitusta auton korjaukseen ja huoltoon liittyen. Kuluttajaoikeusneuvoja Raija Marttalan mukaan vain pieni osa näistä valituksista koski tilanteita, joissa maksetusta huollosta olisi jätetty osa toteuttamatta.

– Yksi yleisimmistä auton korjaukseen liittyviä ongelmia on se, että vika ei ole korjauksessa poistunut. Auto saattaa toimia hetken aikaa mutta esimerkiksi parin päivän päästä vika ilmenee uudelleen, Marttala sanoo.

Marttalan mukaan yleinen ongelma on myös se, että korjauksen hinta on jäänyt asiakkaalle epäselväksi, ja lopullinen lasku onkin odotettua suurempi. Joskus korjaamo saattaa myös omin luvin laajentaa korjausta, jos autosta on löytynyt huollon yhteydessä ennestään tuntemattomia vikoja.

– Korjauksen laajentuessa alun perin sovitusta pitäisi olla aina yhteydessä asiakkaaseen ja kysyä lupa korjaukseen, Marttala sanoo.

Jos asiakas huomaa myöhemmin auton puutteellisen korjauksen, tulisi hänen olla ensimmäiseksi yhteydessä korjaamoon. Marttalan mukaan korjaamolla pitäisi olla mahdollisuus korjata virheensä.

Turvallisuus huomioitava

Autoservice-korjaamolla asiakkaat pääsevät halutessaan seuraamaan autonsa huoltoa.

– Tietysti työturvallisuus on otettava huomioon. Ei korjaamon hallissa voi tietenkään jatkuvasti olla asiakkaita, yrittäjä Tor-Erik Melin sanoo.

Melinin mukaan asiakkaita ei päästetä katsomaan auton hitsaamista turvallisuuden vuoksi. Korjaamolla kuitenkin kirjataan ylös tarkkaan autolle tehdyt toimenpiteet sekä siihen vaihdetut osat, ja nämä tiedot käydään läpi asiakkaan kanssa.

– Joskus asiakas haluaa, että pidämme vaihdetut osat tallessa. Niistä asiakas tarkistaa, ettei osia ole turhaan vaihdettu, Melin sanoo.

Myös Vaunulassa asiakkaat saavat katsella autonsa korjaamista, kunhan he eivät häiritse mekaanikon työtä.

– Ehkä vanhempi väki haluaa seurata korjaamista. Joskus asiakkaat seuraavat huoltoa kymmenen minuuttia, mutta harva jää katsomaan koko huollon ajaksi, korjaamopäällikkö Juha Heinonen kertoo.

Myös Autokorjaamo Taisto Ruoho oy:n toimitusjohtajalla Harri Laineella on samoja kokemuksia asiakkaiden kiinnostuksesta auton korjaamiseen.

– Hyvin harva edes pyytää päästä mukaan huoltoon, Laine sanoo. (HäSa)