Kanta-Häme

Auton pelastuskortti on hajottamisen kartta

Niin sanotun hybridiauton voimanlähteenä ovat useat erilaiset moottorit, jotka on sijoiteltu eri puolille autoa.

Kun tällainen auto joutuu kolariin, on paikalle saapuvan pelastajan mietittävä tarkkaan, mistä puolelta autoa oikein voi alkaa leikata auki. Kaikki turvatyynyt eivät nimittäin välttämättä laukea onnettomuustilanteessa.

Uusien autojen turvatyynyt on osittain sijoitettu myös sivupalkkeihin, siis juuri niihin, jotka pelastushenkilökunta on aiemmin irrottanut ensimmäisenä rullatessaan auton katon auki.

– Autosta ei näy päällepäin, onko kyseessä esimerkiksi hybridi. Siksi myös auton kuoriminen loukkaantuneen ympäriltä on entistä riskialttiimpaa, sanoo Riihimäen palolaitoksen paloesimies Tero Kupiainen.

Sijoittelu riippuu valmistajasta

Ajoneuvovalmistajan pelastuskortista on apua erityisesti sellaisessa tilanteessa, jossa kolariin on joutunut hybridi- tai sähköauto.

Pelastuskortti on läpileikkaus autosta, ja se tekee sähköisistä järjestelmistä läpinäkyviä.

Vaaralliset osat, kuten korkeajänniteosat sekä räjähdyspanoksia sisältävät turvavyöt ja -tyynyt, on merkitty korttiin värikoodein, jotta pelastustehtävään saapunut osaa niitä varoa autoa kuoriessaan.

Turvajärjestelmät sijaitsevat nimittäin eri kohdissa autokoria valmistajasta riippuen.

Vaikka niin sanotut uuden tekniikan autot ovat vielä kohtalaisen harvinaisia Kanta-Hämeen alueella, ovat nekin yleistymään päin. Tämän vuoksi myös kaikki Kanta-Hämeen neljän palolaitoksen, siis Hämeenlinnan, Janakkalan, Riihimäen ja Forssan, palomiehet koulutetaan uuden autotekniikan saloihin ensi syksyn aikana.

Turvatyyny voi halvaannuttaa

Ennen kuin auton ohjausyksikkö antaa turvatyynylle käskyn laueta, se kiristää matkustajien selät kiinni penkkeihin turvavöiden avulla. Airbag voi nimittäin yhtäkkiä räjähtäessään aiheuttaa pysyviä haittoja.

Kupiainen muistelee takavuosien tapausta, jossa palomies oli halvaantunut turvatyynyn räjähdettyä kesken pelastustehtävän.

– Jännitteet ovat räjähdyspanosten ja sähköautojen jännitekaapeleiden kohdalla ihan omaa luokkaansa. Vaikka sähköauton akun pitäisikin kytkeytyä onnettomuustilanteessa pois päältä, ei automatiikkaan voi koskaan täysin luottaa.

Potilaan kannalta oikeaoppinen siirtäminen on nopeutta tärkeämpää. Kupiainen kertookin saaneensa joskus närkästynyttä palautetta sivusta seuranneilta siviileiltä, miksi palomiehet eivät pidä kiirettä.

Kupiaisen mukaan potilaan repiminen voi kuitenkin aiheuttaa isompaa haittaa kuin operaation huolellinen suunnittelu. Siksi hän korostaakin ennakoivan ajamisen tärkeyttä.

– Turvavyön käytöllä, liikennesääntöjen noudattamisella ja kunnollisella turvavälillä ehkäistäisiin iso osa onnettomuuksista.

Yhtenäinen merkintätapa uupuu yhä

Tällä hetkellä erilaisia voimanlähteitä käyttävien autojen merkintä vaihtelee valmistajasta riippuen. Autovahinkokeskuksen realisointipalveluiden johtaja Santtu Nieminen kertoo, että osa onnettomuuspaikoilta romutettavaksi tulevista autoista arvioidaan silmämääräisesti.

Nieminen toivookin, että eri autotyyppien yhteneväinen merkintätapa muuttuisi tulevaisuudessa lakisääteiseksi.

– Päällepäin autoa on mahdoton arvioida. Tietyn merkin liikkeessä se on toki itsestään selvää, mutta meidän työtämme se mutkistaa. (HäSa)

Päivän lehti

24.9.2020

Fingerpori

comic

Uusimmat