Kanta-Häme

Avajaispäivän kävijämäärä on arvoitus

– Todella vauhdikas päivä, mutta nyt alkaa pikkuhiljaa rauhoittua, totesi kauppakeskusjohtaja Eeva Jauro torstaina iltakahdeksan aikaan, kun avajaispäivää oli jäljellä vielä tunnin verran.

Innokkaimmat shoppaajat ryntäsivät sisään ostoskeskuksen auetessa ovenkarmit kaulassa, mutta muuten Jauro piti avajaispäivää onnistuneena.

– Ovetkin on jo korjattu. Asiakkaat ovat kehuneet paikkaa valoisaksi ja sopivan kokoiseksi, ja jututtamani kauppiaat ovat olleet tyytyväisiä.

Tarkkaa lukua tai edes valistunutta arviota torstain asiakasmääristä Jauro ei osannut kertoa.

Kaksi palohälytystä

Kauppakeskuksessa oli avajaispäivänä kaksi palohälytystä, jotka molemmat osoittautuivat aiheettomiksi.

Tiedotusvälineissä ehdittiin päivän mittaan uutisoida, että kauppakeskusta olisi aamupäivällä ryhdytty tyhjentämään toisen palohälytyksen vuoksi. Jauron mukaan kyse oli väärinkäsityksestä.

– Varsinaista poistumiskehotusta ei lainkaan annettu, mutta muutaman liikkeen myyjäkin käsitti tilanteen väärin ja lähti ulospäin kun palohälytys soi.

Jälkimmäinen hälytys johtui Jauron mukaan putkirikosta ja siitä syntyneestä vesihöyrystä.

Goodmanin kauppiasyhdistyksen puheenjohtaja, Anttilan tavaratalonjohtaja Tarja Vainio kuvaili päivää ”paremmaksi kuin joulu”.

– Asiakkaita oli kassajonossa enimmillään liikkeen peräseinään asti, mutta ainakin kuulemani mukaan ihmiset olivat tyytyväisiä.

Kirja & Idean kauppiaan Heikki Pakkasen mukaan päivä täytti kovat ennakko-odotukset.

– Kauppakin kävi hyvin, vaikka uskon, että suuri osa ihmisistä oli lähtenyt lähinnä katsomaan paikkoja.

Vartijoita ei uskottu

Liikkeiden avajaistarjousten odotetaan vetävän Goodmaniin väkeä koko loppuviikon ajan. Kauppakeskuksessa on tehty suunnitelma, jotta torstaiaamun kaltaisilta kilpajuoksuilta ja kolhuilta vältytään tänään perjantaina ja viikonloppuna.

– Totta kai se yllätti, etteivät ihmiset uskoneet vartijoiden kehotuksiin liikkua rauhallisesti, Eeva Jauro sanoo.

Jauron mukaan kauppakeskus tekee juoksemisen hillitsemiseksi voitavansa, mutta ryntäilyn estäminen on pääasiassa suurimman rynnistyksen kohteeksi joutuneen Sonera-kaupan asia. Liikkeestä ei haluttu torstaina illalla kommentoida, millä tavalla alehysteria vältetään jatkossa.

– Asia on järjestyksessä, liikkeen myyjä lupasi. (HäSa)