Kanta-Häme

Bensakonetta syynätään huomattavasti dieseliä enemmän

Volkswagenin päästökohua seuratessa monelta tavalliselta autoilijalta on mennyt yli lipan, mistä oikein on kyse. Vilppiohjelmilla on manipuloitu typen oksidien (NOx-päästöjä) määrää tyyppihyväksyntätesteissä ja myöhemmin on tullut autonvalmistajan itse esiin tuomat epäselvyydet uusimpien mallien hiilidioksidipäästöissä.

Pääasiassa kyse on diesel-moottoreilla varustettujen autojen ongelmista, joita VW-konserni kutsuu maailmanlaajuisesti takaisin korjattaviksi.

– Viimeisimmän tiedon mukaan takaisinkutsuohjelma Suomessa alkaa maaliskuussa, mutta maahantuoja tiedottaa tästä vielä tarkemmin. Ensin kutsuttaneen 2,0-litraisella moottorilla varustetut autot ja sitten pienempiä. Kampanja jatkuu pitkälle vuoden 2017 puolelle, kertoo Liikenteen turvallisuusvirasto Trafin osastopäällikkö Toni Pallaspuro.

KATSASTUKSEN suhteen vilppiohjelmalla varustettujen autojen omistajilla ei ole mitään huolta, paitsi jos ei suostu viemään autoaan kutsun saatuaan korjattavaksi.

– Vasta sitten, jos ei vastaa maahantuojan kutsuihin, me alamme kontaktoida omistajaa. Kampanjan päätyttyä tulee merkitä rekisteriin, eikä auto mene enää katsastuksesta läpi.

– Meillä on myös mahdollisuus asettaa auto käyttökieltoon, mutta uskon, että aika kiltisti ihmiset vievät autonsa korjattavaksi, Pallaspuro tuumii.

Teoriassa haluttomuutta korjata autonsa voi aiheuttaa pelko sen suorituskyvyn tippumisesta.

– Korjaukset on luvattu tehdä niin, ettei vaikutusta tehoihin pitäisi olla, mutta tavallaan se on ihan validi pelko. Moni autoilija saattaa kokea, ettei ole mitään tarvetta palauttaa autoa korjattavaksi, koska eiväthän NOx-päästöt välittömästi mitenkään näy. Joku vain saattaa kuolla syöpään vuosia myöhemmin.

SINÄNSÄ diesel-autojen päästömittauksiin liittyy paljon eroja EU:n ja USA:n välillä.

– Karrikoidusti voi sanoa niin, että Euroopassa on keskitytty maailman pelastamiseen CO2- eli hiilidioksidipäästöjä karsimalla, kun taas USA:ssa ongelmana on ollut kaupunkien savusumu, johon pystytään vaikuttamaan diesel-autoja kontrolloimalla, Pallaspuro selvittää.

Bensiinikone tuottaa enemmän CO2-päästöjä ja esimerkiksi suomalaisessa katsastuksessa niistä mitataan myös CO-, HC-, CO2 ja O2 -arvot ja luetaan ns. OBD-vikakoodit eli auton oman tietokoneen seurantatiedot.

Dieseleiden osalta mitataan ainoastaan näkyvää savutusta, eikä esimerkiksi haitallisia typenoksideja lainkaan.

KATSASTUKSESSA on hyvin vaikeaa havaita huijauksia, joita tehdään jättämällä väliin kalliiden hiukkassuodattimien uusiminen.

– Säädöskehitys on mennyt eri latuja erilaisten moottorityyppien osalta. EU-direktiivi määrittää kaikissa EU-maissa samanlaiset raja-arvot ja mittaustavat, Pallaspuro kertoo.

Suomessa diesel-autot reputtamisesta katsastuksessa ei ole saatavilla merkki- tai mallikohtaisia tilastoja. A-katsastuksen tekninen johtaja Hannu Pellikka näkisi mielellään OBD-mittauksen ulottuvan myös diesel-autoihin.

– Se tehostaisi valvontaa dieselin osalta. Yleisesti ottaen voi sanoa, että päästörajat nykyisin ylittävät lähinnä vanhemmat diesel-autot. Hylkäyksiä löytyy hyvin laajalla merkkiskaalalla.

Toni Pallaspuron mukaan Trafi on jo aloittanut valvontaiskut raskaan liikenteen osalta liittyen hiukkassuodattimiin ja toimenpiteitä suunnitellaan myös kevyen liikenteen osalta.