Kanta-Häme

Bensiini ja diesel eivät ole enää ainoat vaihtoehdot

 

Omaa autoa ei kannata hankkia, jos vuodessa kilometrejä kertyy enintään 5 000–10 000. Muut kulut, kuten auton arvon alenema, korot, vakuutukset, verot, ylläpito ja renkaat voivat olla pahimmillaan moninkertaisia pelkkiin polttoainekuluihin nähden. Jos kokonaiskustannukset alkavat lähestyä taksia, on järkevää miettiä muitakin vaihtoehtoja. Viime vuonna taksi maksoi 1,48-2,07 euroa kilometriltä.
 
Sopiva automalli on sellainen, joka riittää 85–95 prosenttiin vuotuisesta ajokilometrimäärästä. Jos suurta henkilö- tai tavaramäärää kuljetetaan vain muutaman kerran vuodessa, kannattaa harkita, onko iso ja usein myös palhon kuluttava auto tarpeen.  
 
Myös vetokoukku on kallis lisävaruste, jos sitä ei juuri tarvita. Tilapäisiin kuljetustarpeisiin ison auton vuokraaminen on usein järkevää. 
 
Perinteisen bensiini- ja dieselauton lisäksi on saatavilla bensiini-etanoliautoja eli flexfuel -autoja, kaasuautoja, sähköautoja ja erilaisia hybridejä. Kullakin näistä on omat erityispiirteensä, jotka on syytä tuntea autoa valittaessa. Hiilidioksidipäästöön perustuvan autoverotuksen takia ei voi enää määritellä vuotuis- tai kilometrimäärää, jonka jälkeen esimerkiksi dieselauto olisi aina edullisin, vaan kustannusvertailu pitää tehdä erikseen harkittavana olevien automallien välillä.
 
Bensiiniauto on ongelmaton valinta, mutta paljon ajavalle se tulee yleensä dieselautoa kalliimmaksi. Tosin viime aikojen dieselin hinnannousu on kuronut eroa kiinni.
 
Flexfuel-auto on bensiinimoottoriauton versio, johon voi tankata E5- tai E10-bensiinin lisäksi myös korkeaseosetanolia (E85) ja mahdollisia tulevia muita etanolin ja bensiinin seoksia. Näiden autojen tarjonta lisääntynee tulevaisuudessa. 
 
Monissa flexfuel-malleissa huoltoväli on puolet bensiiniauton huoltovälistä, mutta muuten ylläpito ei poikkea bensiiniautosta. Jos flexfuel-autossa käytetään kovilla pakkasilla korkeaseosetanolia, tarvitaan moottorin esilämmitystä. Toinen vaihtoehto on  tankata korkeaseosetanolin sekaan tai sen sijasta E10- tai E5- laatuja.

Hybridi on polttoainepihi – kaupungissa

 Hybridiautossa on kaksi voimalaitetta, yleensä poltto- moottori ja sähkömoottori. Hybridi on polttoainepihi valinta kaupunkiajoon. Maantieajossa hybriditekniikasta ei juuri ole hyötyä. Ladattava hybridi on muutoin kuin tavanomainen hybridi, mutta sen ajokalustoa voidaan ladata myös verkkosähköllä. 
 
Täyssähköauto ottaa liikkumiseen tarvittavan energian akustosta. Se soveltuu parhaiten lyhyehköön ja säännölliseen taajama-ajoon, koska tällöin rajallinen toimintamatka ja pitkähkö latausaika eivät merkittävästi haittaa ja ajonaikaisesta päästöttömyydestä on eniten hyötyä. Nykysähköauton toimintamatka on 100–150 kilometriä.
 
Kaasuautossa voidaan käyttää metaania, joka voi olla joko maakaasua tai biokaasua. Se sopii alueille, jossa on mahdollisuus kaasutankkaukseen.
 
Erilaiset lisävarusteet voivat auttaa ajamaan turvallisesti ja taloudellisesti. Ne kuitenkin kasvattavat auton omaa massaa ja usein myös polttoaineenkulutusta erityisesti, jos niitä käytetään väärin. Kalliiden varusteiden arvo laskee nopeasti, joten turhat varustehankinnat tuntuvat kukkarossa myös autoa vaihdettaessa tai myytäessä.
 
Lähde: Motiva

Päivän lehti

31.3.2020