Kanta-Häme

Bensiinipumpuilta paljastui bioyllätys

Suomalaiset ovat huomaamattaan autoilleet pari viime vuotta vihreämmin kuin lähes ketkään muut maailmassa. Tämä johtuu siitä, että huoltoasemat ovat myyneet kolme kertaa enemmän biopolttoaineita kuin laki määrää.

Asia ei ole noussut esiin, koska polttoaineiden jakelijat eivät julkista tarkkoja tietoja myynnistään. Ilmiö näkyy kuitenkin Energiaviraston ja Tullin tilastoissa.

– Meillekin tuli yllätyksenä, kun rupesi näkymään, että alan toimijat ylittävät lain vaatimukset vapaaehtoisesti noin kirkkaasti. Kai siellä joku järkevä taloudellinen syy täytyy olla takana, sanoo yli-insinööri Jukka Saarinen työ- ja elinkeinoministeriön energiaosastolta.

Liikennepolttoaineisiin on lain mukaan sekoitettava tietty määrä uusiutuvia jakeita päästöjen vähentämiseksi. Vaaditun bio-osuuden määrä kasvaa vuosittain.

Viime vuonna jakeluvelvoite olisi tullut täyteen sekoittamalla bensiiniin ja dieseliin neljä prosenttia kehittyneitä biopolttoaineita. Todellisuudessa peräti joka kahdeksas polttoainelitra oli kuitenkin valmistettu kasviöljyistä, elintarviketeollisuuden rasvajätteistä, mäntyöljystä ja muista uusiutuvista raaka-aineista.

Mistä on kyse? Onko biopolttoaineiden valmistus jo niin halpaa, että ne pärjäävät fossiilisille? Vai dumppaavatko kotimaiset valmistajat tuotantoaan Suomeen, kun tavara ei käy kaupaksi maailmalla?

Polttoainemarkkinoilla on vain kourallinen yrityksiä. Ne eivät halua kilpailusyistä kertoa yksityiskohtaisesti liiketoiminnastaan. Alan suurimmat pelurit viittaavat kuitenkin verotukseen.

Liikennepolttoaineiden verotus perustuu nykyään osittain siihen, miten paljon ne aiheuttavat hiilidioksidipäästöjä koko elinkaarensa aikana. Koska biopolttoaineiden päästöt ovat fossiilisia polttoaineita pienempiä, niitä verotetaan kevyemmin.

Biopolttoaineen litrahinnassa voi olla jopa 20–30 senttiä vähemmän veroja kuin perinteisessä bensiinissä tai dieselissä. Ero on riittävä tekemään biopolttoaineista fossiilisia halvempia joissakin markkinatilanteissa.

Parina viime vuotena biopolttoaineilla näyttää riittäneen Suomessa kysyntää, vaikka öljyn hinta on ollut poikkeuksellisen matalalla. Jos öljyn hinta kallistuu, biopolttoaineiden kilpailukyky paranee entisestään.

Kotimaan polttoainemarkkinoiden ykkönen on Neste, joka sattuu olemaan myös maailman suurin uusiutuvia polttoaineita tähteistä ja jätteistä valmistava yhtiö.

– Kaltaisemme globaalin toimijan näkökulmasta vaihtelee aika paljon, minne polttoaineita kannattaa milloinkin myydä. Se voi johtaa heilahduksiin vuosien yli, kertoo yhteiskuntasuhdejohtaja Ilkka Räsänen.

Biopolttoaineiden rynnistys Suomen markkinoille voi siis olla osittain sattumaakin. Toisaalta huoltamoketjut voivat täyttää jakeluvelvoitteensa etukäteen niin, että edellisenä vuonna myydyt ylimääräiset bio-osuudet voi laskea hyödyksi seuraavana vuonna.

– Eri tuotteiden kysynnät heilahtelevat. Täsmälleen jakeluvelvoitteen lukemaan tähtääminen ei ole järkevää, vaan riskienhallinnan takia biokäytön kannattaa olla vähän etupainotteista, sanoo North European Oil Trade Oy:n bio- ja vastuullisuusasioiden asiantuntija Timo Huhtisaari.

SOK:n ja ST1:n omistama NEOT hankkii polttoaineita ABC-, ST1- ja Shell-ketjuille. ST1 myös valmistaa biopolttoaineita. Huhtisaaren mukaan NEOT on jaellut biopolttoaineita enemmän kuin laki vaatii, mutta hän ei paljasta määriä.

Biopolttoaineet nostavat hiukan kuluttajahintoja, mutta Huhtisaaren mukaan se ei käytännössä näy polttoainepumpuilla, koska suurin osa bensiinin ja dieselin litrahinnasta on veroja.

– Koko ajan maalaillaan aikamoisia uhkakuvia, että biopolttoaineet nostavat hintoja. Mutta ne ovat valtavasti halvempi vaihtoehto vähentää päästöjä liikenteestä kuin mikään muu, Huhtisaari huomauttaa.

Nesteen bio-osuutta nostaa yhtiön yli 300 huoltoasemalla jakelema Pro Diesel, joka sisältää 15 prosenttia uusiutuvia jakeita.

– Haluamme tarjota tuotteita, joissa on paljon uusiutuvaa dieseliä. Vuodenvaihteen jälkeen tuomme myyntiin sataprosenttisesti uusiutuvan dieselin, Räsänen sanoo.

Lännen Media selvitti keväällä, että uusiutuvien liikennepolttoaineiden valmistus on synnyttänyt jo noin 2 000 uutta pysyvää työpaikkaa Suomeen. Hallitus aikoo nostaa biopolttoaineiden osuuden liikenteessä 30 prosenttiin vuoteen 2030 mennessä.