Kanta-Häme

Berner ei hätkähdä kritiikistä

Liikenne- ja viestintäministeri Anne Berner (kesk.) esitti loppuvuodesta, että Suomen tieliikenneverkko tulisi yhtiöittää. Käytännössä tämä tarkoittaisi muun muassa tieliikenteen verottamista käyttöpohjaisella hinnoittelulla.

Ajatus on aiheuttanut viime päivinä laajan julkisen keskustelun ja kritiikkivyöryn.

– En ole varmaan tarttunut yhteenkään isoon hankkeeseen, josta en olisi saanut valtavaa vyöryä kritiikkiä päälleni. Se ei ole ollut yllätys, sanoo Berner.

Berner kävi tiistaina puhumassa Keskustan Etelä-Hämeen piirin järjestämässä tilaisuudessa Hämeenlinnassa.

– Tunnereaktioita pitää kunnioittaa ja antaa niille tilaa. Alueilla käymisillä ja keskusteluilla pyrin oikaisemaan liikkeellä olevia väärinymmärryksiä ja väärää tietoa. Sen jälkeen ihmiset pääsevät pohtimaan, mitä hyvää tällaisesta muutoksesta voisi tulevaisuudessa seurata.

Bernerin mukaan liikenneverkkoyhtiön toteuttaminen ei esimerkiksi edellytä autoihin paikannuslaitteita.

– Hanke ei perustu yksittäiseen teknologiaan, toisin kuin mitä mediasta on ehkä käynyt ilmi. Käyttäjämaksut eivät edellytä minkäänlaista paikantamista tai valvontaa, vaan se voidaan tehdä aikaperusteisesti.

– Toki niin, että jos tulevaisuudessa halutaan sijaintiin perustuvia palveluita, kuten karttapalveluita, silloin tarvitaan myös lupa paikantamiseen, mutta se tulee aina perustumaan vapaaehtoisuuteen.

Tienkäyttäjien yksityisyyden suojan vaarantamisen lisäksi ministerin ajatusta liikenneverkkoyhtiöstä on arvosteltu mm. siitä, että järjestelmän kehittäminen on kallista, ja että se olisi laajuudessaan epätavallinen ratkaisu. Esimerkiksi Saksassa satelliittipohjainen maksujärjestelmän kehittämisessä on ollut vaikeuksia.

Käyttöpohjainen hinnoittelu houkuttelisi todennäköisesti myös huijaamiseen laitteiden kautta.

– Meillä on hirmu turvallinen olo sen osalta. Koska paikantaminen ei ole välttämätöntä, ei myöskään ole huijaamisen tarvetta, sanoo Berner.

Toistaiseksi projektin yksityiskohdista tiedetään lähinnä yleisiä linjauksia, kuten että tienkäytön laskuttamisen hoitaisivat yksityiset palveluntarjoajat esimerkiksi kilometrihinnoittelulla tai kiinteähintaisella aikapaketilla.

Ministeriö saa verkkoliikenneyhtiön hankeselvityksen valmiiksi 10–14 päivän sisällä.

– Se on aika yksityiskohtainen, luonnehti Berner.

Ministerin mukaan uuden maksujärjestelmän on tarkoitus olla nykytilanteen suhteutettuna tienkäyttäjille kustannusneutraali. Muutoksella pyritään siihen, että tieinfraa voitaisiin kehittää säännöllisillä tuloilla pitkäjänteisesti 8–10 vuoden tähtäimellä.

– Jos niin päätetään, liikenneverkkoyhtiö olisi mahdollista saada käyntiin 1.1.2018, sanoo Berner.

– Tämän hallituskauden kaikki rahat on allokoitu. Rahoituksen rakenteellinen muutos mahdollistaisi vielä ihan merkittävän määrän investointeja ja korjausvelan hoitamista vuosina 2018–2019.

Tilaisuuden varsinainen aihe oli junaliikenne. Noin 50 paikalla olleelle hämeenlinnalaiselle Berner toisti usein kuullun kommentin, että VR hoitaa henkilöliikennettä markkinaehtoisesti, ja että omistajaohjauksesta vastaa pääministeri Juha Sipilä.

– Teemme vakavasti töitä, että vähintäänkin liikenne- ja viestintäministeriön VR:ltä ostama osto- ja velvoitejunaliikenne voitaisiin kilpailuttaa jo vuodelle 2018, sanoo Berner. HÄSA