Kanta-Häme

Biobensan tankkaajat vähissä

Vajaat kaksi vuotta sitten Lounais-Hämeeseen tuli ensimmäistä kertaa mahdollisuus tankata E85-polttoainetta. Ennen Tammelan ABC-aseman avaamista korkeaseosetanolia ei voinut seudun huoltoasemilla tankata.

Muutama viikko sitten avattu Jokioisten ABC-asema tuplasi E85:n tankkausmahdollisuudet. Polttoaineen saatavuudesta huolimatta autoja, joihin E85 sopii, on myyty Lounais-Hämeessä hämmentävän vähän.

– Autojen myynti ei ole noussut siinä määrin kuin odotettiin. Asiasta kyllä kysellään, mutta päätöstä ei lopulta uskalleta tehdä. Ehkä mahdollisuudesta ei ole kerrottu asiakkaille riittävästi, Forssan Keskusautohallin paikallispäällikkö Ari Lampinen arvelee.

Samaa epäilee Forssan Delta Auton päällikkö Petri Kivistö.

– Meidän merkeissä mennään aika pitkälti perinteisillä tai hybridimalleilla. E85 tuntuu olevan edelleen aika vieras asia autoilijoille.

Moni tankkaa puolet bioetanolia

Käytännössä kaikilla automerkeillä on tarjolla flexfuel-malleja, joihin biobensa sopii. Tavallisiin bensiini- tai dieselkäyttöisiin autoihin sitä ei voi tankata. Flexfuel-malliin sen sijaan on mahdollista tankata myös tavallista bensiiniä joko pelkästään tai sekaisin E85:n kanssa.

– Aika moni asiakas on kertonut tankkaavansa puolet ysivitosta ja puolet kasivitosta. Se tuo vuositasolla varmasti säästöä, vaikka auto kuluttaakin enemmän bioetanolia kuin se kuluttaisi bensaa, Forssan Astrum Auton myyjä Jorma Lempinen kertoo.

Lempisen myymissä Fordeissa ihmemoottoriksi kutsuttu EcoBoost-moottori on käytännössä korvannut flexfuel-mallit. Lempisen mukaan verotus ei ole suosinut flexfuelia, koska päästöt ovat esimerkiksi EcoBoostia korkeammat.

Lempinen arvelee, että flexfuel-autoja olisi myyty toiseen tahtiin, jos tankkausmahdollisuus olisi tullut seudulle aiemmin.

– Vanhoihin mittarikenttiin näitä ei ole juurikaan laitettu, eli aika myöhään se mahdollisuus Forssan seudulle tuli.

Etanolissa bensaa vähempi energiaa

Hämeenmaan ABC-ketjujohtaja Sami Kovanen uskoo E85:n lyövän vielä läpi. Paljon on kiinni uusiutuvien energiamuotojen verotuspäätöksistä ja autovalmistajien ratkaisuista.

– Uskon, että kiinnostus lisääntyy myös vanhoihin autoihin asennettavien muuntosarjojen myötä. Uutta autokantaa tulee kyllä, mutta tarjolle on tulossa vaihtoehto, jolla vanhan auton pystyy päivittämään E85:ta hyödyntäväksi, Kovanen kertoo.

ABC-ketjussa kaikkiin uusiin asemiin tulee tarjolle myös E85-polttoainetta. Vaikka tällä hetkellä puhutaan marginaalituotteesta, on se Kovasen mukaan varautumista tulevaan.

– Kun uutta asemaa rakennetaan, kannattaa maan alle laittaa useampi pytty. Se on helpompaa kuin lisätä niitä myöhemmin. Uskon vakaasti, että E85:n suosio tulee kasvamaan.

– Vaihtoehtoja on toki paljon sähkö- ja hybridiautojen myötä. Maakaasuyhtiötkin ovat aktivoituneet meidän suuntaamme, Kovanen kertoo.

Enintään 85 prosenttia etanolia ja vähintään 15 prosenttia tavallista bensiiniä sisältävä E85 on tavallista bensiiniä huomattavasti edullisempaa. Tällä hetkellä sen litrahinta on alle euron. Polttoaineen kulutusta biobensa tosin lisää, koska etanoli sisältää vähemmän energiaa.

Auton hintaan biobensan tankkausmahdollisuus ei käytännössä vaikuta.

– Ihan samoissa hinnoissa pyöritään, oli sitten perinteinen bensakone tai flexfuel, Keskusautohallin Lampinen vahvistaa. (HäSa)