Kanta-Häme

Bisnesenkelit ottivat Infran siipiensä suojaan

Kuusihenkinen Loiste-tiimi julkaisi tammikuussa tietokonepelin ensimmäisen osan, jossa yritetään pelastaa pystyyn rapistuvaa kaupunkia sankari-insinöörinä.

Peliä ryhmä on työstänyt Innoparkissa. Nyt on tekeillä kaksi lisäosaa. Peli kantaa nimeä Infra.

Mistä Infra-pelissä on kyse, Loiste-yrityksen perustaja Oskari Samiola?

– Infran pelastamisen ohessa selvitetään korruptiovyyhtiä, seikkaillaan vaaran vyöhykkeellä ja yritetään ratkaista ongelmia. Väärillä valinnoilla voi saada pelissä tuhoakin aikaan.

Millä mallilla peli on?

– Ensimmäisessä osassa on pelattavaa 12 tunniksi, on jotkut käyttänyt sen selvittämiseen 30 tuntiakin. Sitä on myyty 10 000 kappaletta Steam-verkkokaupassa.

Millaista palautetta peli on kerännyt?

– 85-prosenttisesti myönteistä. Ideasta ja juonesta on tykätty, se on huomioitu jopa kansainvälisissä insinöörimediajulkaisuissa. Yhdessä sen sanottiin ennustaneen Michiganissa sijaitsevan Flintin kaupungin vesikriisin. Negatiivinen palaute on koskenut teknisiä ongelmia ja alun vaikeutta, jotka on nyt korjattu.

Millaisia kontakteja peli on poikinut?

– Olemme saaneet kutsuja pelialan toimijoiden aamiaisille ja tapaamisiin ja päässeet verkostoitumaan. Vielä ei ole läpimurtoa tullut, jolla pedattaisiin työt pelialalla jatkossakin. Se vaatisi hitin tekemistä.

Paljonko pelin tekemiseen on kulunut rahaa?

– Pelin tekeminen alkoi neljä vuotta sitten. Tänä vuonna valmistuu lisäosa ja ensi vuonna toinen. Bisnesenkelit ovat sijoittaneet peliin 150 000 euroa. Etukäteismyynnillä keräsimme 7 000 euroa. Plusmiinusnollalla mennään vielä.

Entäpä aikaa?

– Kyllä kuukaudessa menee 300 työtunnin raja rikki.

Millaiset juhlat ovat tiedossa, kun peli valmistuu?

– Korkeintaan käyn kääntymässä jossain bileissä, ja lähden tekemään uutta peliä.

Millaista peliä?

– Sellaista, joka puhuttelee laajempaa yleisöä. En ota kantaa siihen, onko pelissä mukana räiskimistä. HÄSA