Kanta-Häme

Black Friday lietsoo haalimaan sekä tavaraa että palveluita

Erilaiset palveluyritykset ovat ottaneet vähittäiskaupan kulutusjuhlana tunnetun Black Fridayn omakseen.
Kauppakeskus Goodman aloitti joulusesonkinsa koko viikonlopun kestävällä Black Friday weekend -kampanjalla.

Amerikkalaislähtöinen Black Friday on mielletty Suomessa etenkin elektroniikkaliikkeiden myyntikarnevaaliksi, mutta myös palveluyritykset ovat oppineet hyödyntämään sitä markkinoinnissaan.

Erikoisimpia mustan perjantain – tai yrityksestä riippuen mustan viikonlopun tai viikon – etujen tarjoajia lienevät kiinteistönvälitysketju Aninkainen, lukuisat hotelliketjut sekä vuokra-asuntobrändi Lumo.

Asuntosijoitusyhtiö Kojamoon kuuluva Lumo kampanjoi mustaa viikonloppuaan jo viime vuonna. Nyt yhtiö hyvittää kymmenen prosenttia puolen vuoden vuokrista niistä sopimuksista, jotka on tehty Lumon verkkokaupassa tämän viikonlopun aikana.

– Olemme Suomen markkinoilla edelleen ainoa yritys, jolla on vuokra-asuntojen verkkokauppa. Black Weekend sopii hyvin brändimme tapaan palvella asiakkaita helposti ja nopeasti, taustoittaa Kojamon aluejohtaja Ville Kilpi.

Kilven mukaan kokemukset viime vuoden mustasta viikonlopusta ovat myönteisiä, ja odotukset ovat korkealla nytkin.

– Viime vuonna saimme uusia asukkaita kampanjan aikana. Tälläkin kertaa homma on lähtenyt hyvin käyntiin, ja heti aamun aikana Rovaniemeltä tuli ensimmäinen tilaus, hän kehuu.

Hämeenlinnan Black Weekend -tarjouksen hyödyntäjistä Kilvellä ei ollut vielä perjantaina tietoa.

Vakuutusyhtiöistä ainakin Turvalla ja Pohjantähdellä on omat Black Friday -tarjouksensa. Pohjantähden tarjoustuotteeksi valikoitui lemmikkivakuutus: jos tarjouspyyntö on tehty tällä viikolla, ensimmäisen vuoden vakuutusmaksuista saa 50 prosentin alennuksen.

– Kampanjan tulokset eivät ole vielä julkistettavia, mutta se on vilkastuttanut ihan selvästi lemmikkivakuutustemme kysyntää. Olemme olleet kampanjaan tyytyväisiä, kertoo Pohjantähden markkinoinnista ja viestinnästä vastaava henkilöstöjohtaja Maarit Reunanen.

Hänen mielestään kulutustuotteiden alennusmyynneistä lähtenyt Black Friday soveltuu hyvin myös palveluyrityksen kampanjointiin.

– Kiva, että välillä voi järjestää tällaisia myyntiä virkistäviä tempauksia. Jo tehtyjen tarjouspyyntöjen perusteella on jo nyt tunne, että kampanja on huomattu hyvin. Uskon, että Black Fridayta jatketaan seuraavinakin vuosina.

Mustan perjantain alennuksia pystyi hyödyntämään myös matkustamiseen. Esimerkiksi VR tarjosi mustana perjantaina 25 prosentin alennuksen tietyntyyppisiin junalippuihin. Viestintäpäällikkö Taina Kuitunen kertoo sähköpostilla, että VR halusi tänä vuonna kokeilla kampanjan vastaanottoa.

Hänen mukaansa junalipun ostaminen mustana perjantaina voi olla arvovalinta.

– Kannustamme ostamaan palveluita ja aineettomia lahjoja, sillä junamatkustamisen hiilidioksidipäästöt ovat murto-osa yksityisautoilun tai lentomatkustamisen päästöistä. Juna on siis vihreä valinta ja haluamme kannustaa vaihtamaan auto- tai lentomatkan edes silloin tällöin junamatkaan, hän perustelee.

Kuitusen mukaan Black Friday -tarjoukset vilkastuttivat VR:n perjantaista lipunmyyntiä. HäSa

Lue myös: Black Friday käynnistyi vilkkaasti – Halpa televisio kiinnostaa niin Suomessa kuin Brasiliassa ruuhkaksi asti