Kanta-Häme

Bonussääntöjä väljennetään

Liikennevakuutuksen maksua ei sidota enää automaattisesti vain kyseisen ajoneuvon vahinkohistoriaan, kun uusittu liikennevakuutuslaki tulee voimaan parin vuoden päästä.

Esimerkiksi samaan perheeseen hankittavan toisen auton liikennevakuutuksen bonus ei siten lähde enää lähtökohtaisesti nollilta.

– Laki ei ainakaan estä sitä, että perheen kaikille autoille voi hakea vakuutusta yhdessä, kertoo johtaja Hannu Ijäs sosiaali- ja terveysministeriöstä.

Nykyään jokainen auto kerryttää oman vahinkohistoriansa, ja kun autonomistaja ostaa toisen auton, sen bonukset lähtevät yleensä nollilta.

– Vaikka autot ovat identtiset, vakuutusmaksut voivat olla todella kaukana toisistaan. Todellisuudessa vahinkoriskit perheessä saattavat pelkästään pienentyä, kun liikennesuorite autoa kohden vähenee.

Bonusjärjestelmästä ei kokonaan luovuta, vaikka sellaisiakin vaatimuksia on esitetty.

– Sääntöjä väljennetään, mutta uusi laki ei kuitenkaan pakota vakuutusyhtiöitä muuttamaan nykyistä liikennevakuutusten bonusjärjestelmää. Ideana on se, että ei laki sano niin tarkkaan, miten bonustaulukko pitää rakentaa, vaan laissa pelkästään edellytetään, että yhtiön on otettava vahinkohistoria huomioon hinnoittelussa.

Tavoitteena on Hannu Ijäksen mukaan, että vakuutusyhtiöiden kilpailu lisääntyisi ja sen mukana hinnat putoaisivat.

– Ainakin me toivomme ja oletamme, että eroja ja kilpailua yhtiöiden välillä tulisi lisää.

Lainsäätäjä toivoo Hannu Ijäksen mukaan, että hinnoittelu olisi enemmän aidosti riskin mukaista ja perustuisi enemmän tariffitekijöihin ja joustavuuteen.

– Esimerkiksi 60-vuotias ammattiautoilija, joka jää eläkkeelle ja on aina ajanut vain ammattiautolla, aloittaa henkilöauton vakuutuksen ottaessaan samalta viivalta kuin juuri ajokortin saanut nuori.

Autoilijan ikä ja se, miten pitkään hänellä on ollut ajokortti sekä muut vahinkoriskit eivät nykyään näy vakuutusmaksuissa. Uuden lain mukaan nämäkin asiat voidaan ottaa maksuissa huomioon.

– Siinä on logiikkansa, että ne, joille vahinkoja sattuu, näkevät sen maksuissaan.

Voimassa oleva liikennevakuutuslaki on vuodelta 1960.

– Rakenteet ovat olleet pitkään samoja. Nyt toivotaan päästävän epätarkoituksenmukaisuuksista ja vähän oudoistakin rakenteista.

Hannu Ijäksen mukaan jää vakuutusyhtiöiden harkintaan, miten ne käyttävät aikaisempaa suurempaa vapautta hyväkseen.

Tavoitteena on, että lausuntokierrokselta hiljattain sosiaali- ja terveysministeriöön palannut liikennevakuutuslain kokonaisuudistus lähtee uudelle eduskunnalle syys-lokakuussa.

Liikennevakuutuslain kokonaisuudistuksen on määrä tulla voimaan vuoden 2017 alussa. HÄSA

Päivän lehti

1.12.2020

Fingerpori

comic