Kanta-Häme

Busseilla ja junilla kiivas hintakilpailu

Hattulalainen opiskelija Veikko Pulli kulkee arkipäivisin kotikunnastaan Helsinkiin opiskelemaan esitys- ja teatteritekniikkaa Metropolian ammattikorkeakouluun.

– Välillä menen junalla, välillä omalla autolla. Juna on halvin, mutta jos haluaa olla ajoissa kotona, kannattaa ajaa autolla. Junalla koulupäivä kestää 12 tuntia, Pulli laskee.

Joukkoliikenteen kiivas kilpailu näkyy tällä hetkellä hinnoissa. VR:n tuoreimmassa joulukalenterikampanjassa jotkut matkat maksavat vain 1,5 euroa.

Matkahuollon CityCity-lippu kelpaa nyt aikaisempaa useammalla reitillä. Esimerkiksi Hämeenlinnasta Tampereelle matkustaa kahdeksalla eurolla.

– Se on säännöllisesti matkustavalle edullinen tuote, koska hinta on halpa, oli ruuhka-aika tai ei, Matkahuollon henkilöliikenteen päällikkö Jukka Ylitalo kehuu.

VR toivottaa hintakilpailun tervetulleeksi. VR:n matkustajaliikenteen kaupallinen johtaja Lassi Rönkkönen ei pidä busseja junaliikenteen kovimpana kilpailijana. Hänen mielestään juna- ja linja-autoliikenne paremminkin kilpailevat yhdessä henkilöautoja vastaan.

Ovatko junalippujen alennuskampanjat tulleet jäädäkseen?

– Kyllä ovat, ja vauhtia sen kun lisätään! Tavoittelemme uusia junamatkustajia, ja hinnoittelu on yksi tehokkaimmista keinoista, sanoo Rönkkönen, joka kulkee itsekin työmatkansa junalla Hämeenlinnasta Helsinkiin.

Bussilinjoille olisi tunkua

Joukkoliikennekilpailuun tulisi lisääkin kisaajia, mutta painimolskille ei noin vain rynnitä. Sen on huomannut tamperelainen bussiyhtiö Onnibus, joka aloitti liikennöinnin vuoden alusta.

Yritys aikoo hakea kymmeniä uusia liikennöintilupia eri puolilta Suomea, muun muassa Hämeenlinnaan.

Minkälaista reittiä Hämeessä ajettaisiin, Onnibusin toimitusjohtaja Pekka Möttö?

– Sanotaan nyt näin, että kun pohjoisessa ja etelässä ei ole tilaa, niin poikittaissuunnassa saattaisi olla, Möttö myhäilee, muttei tarkenna reittisuunnitelmia.

Onnibus on saanut karvaasti kokea, miten hankalaa liikennöintilupien saaminen voi olla. Möttö haukkuukin uuden joukkoliikennelain torsoksi.

– Siirtymäajat ovat järjettömän pitkät ja aito kilpailu on estetty, Möttö tuskailee.

Hän viittaa siihen, että lain mukaan liikennöintiluvan voi jättää myöntämättä, jos se haittaa olemassa olevaa liikennettä.

Tästä syystä Onnibus vetäytyi kesän jälkeen Hämeenlinnasta. Onnibusin linja-auto sattui Hämeenlinnaan samaan aikaan reittiä kauemmin ajaneen liikennöitsijän kanssa.

Yhtiö joutuukin etsimään sellaisia reittejä, joissa ei vielä ole joukkoliikennettä. Viimeisimmässä hakemuksessa haetaan lupaa Toijalan ja Helsingin väliselle liikenteelle.

– Emme pysähdy moottoritiellä ollenkaan, koska kolmostie on siirtymäajan vuoksi vanhojen toimijoiden hallussa ainakin vuoteen 2017.

Möttöä tilanne ilmiselvästi jurppii. Hänen mielestään asiakkaiden kuuluisi päättää siitä, mikä yritys menestyy, eikä viranomaisten.

– Kyllähän se aina rinnasta riipaisee, kun joutuu ajamaan Hämeenlinnan ohi pysähtymättä. (HäSa)

Päivän lehti

8.4.2020