Kanta-Häme

Bussien uudet reitit ja numerot nähtäville nettiin

Hämeenlinnan seudun suuri linja-autoliikenteen uudistus etenee. Vaikka muutokset toteutuvat vasta ensi syksynä ja kesällä 2017, mielipiteiden ja palautteen antamisen aika on tänä keväänä.

– Kaupunkiliikenteen uudet linjat ja reitit tulevat kommentoitavaksi kaupungin verkkosivuille ensi viikolla. Palautteen ja esimerkiksi aikataulutoiveiden aika on nyt, ja toivottavasti saamme niitä runsaasti, sanoo joukkoliikennekoordinaattori Maarit Kaartokallio.

Hän sanoo, että uusien kaupunkilinjojen aikatauluja on jo hahmoteltu, mutta tämä työ on kesken. Siksi matkustajilta kerätään nyt näkemyksiä siitä, mitkä ovat ns. kriittisiä pisteitä.

– Eli kaipaamme tietoa esimerkiksi siitä, mille junalle jollakin tietyllä bussivuorolla pitäisi ehtiä tai mihin aikaan ja miltä suunnalta pitäisi päästä kouluun tai työpaikalle, Kaartokallio luettelee.

Kauhuskenaario olisi, että matkustajat havahtuvat uudistukseen vasta siinä vaiheessa, kun uudet kaupunkiliikenteen reitit otetaan käyttöön kesän 2017 alussa. Silloin asiaan vaikuttaminen on jo paljon hankalampaa, ja siksi palautetta toivotaan nyt.

Hämeenlinnan seudun julkiseen liikenteeseen tulee monta uudistusta reilun vuoden aikana. Asiakkaille näkyvimpiä ovat uudet bussilinjojen numerot, uudet kaupunkiliikenteen reitit sekä lippu- ja maksujärjestelmä Waltti.

Seutuliikenteessä linjanumerointi otetaan käyttöön syksyllä ja kaupunkiliikenteessä vuoden kuluttua kesällä eli samaan aikaan uusien reittien kanssa.

– Uusi numerointi liittyy osittain valtakunnalliseen lippu- ja maksujärjestelmään eli Walttiin. Se edellyttää kaikkien linjojen numerointia. Numeroinnilla halutaan myös selkeyttää linjastoa asiakkaille.

Numeroinnissa linjat 1-10 annetaan kaupunkiliikenteen pääyhteyksille ja 11-19 täydentäville yhteyksille. Näin ollen esimerkiksi palvelulinja Seiskalle täytyy keksiä uusi nimi, koska numero 7 varataan jollekin vilkkaista päälinjoista.

Linjastouudistuksessa pyritään eroon vuorojen poikkeusreiteistä ja hankalina pidetyistä rengasmaisista reiteistä. Ajastuksena on, että kukin linja kulkee reittiään edestakaisin.

Esimerkiksi nykyinen linja numero 5 kulkee joko Kukostensyrjästä tai rautatieasemalta Parolannummen kautta Parolaan ja Katinalan kautta takaisin. Jatkossakin 5-bussilla pääsee ainakin Parolannummelle, mutta reitin toinen pää on luonnosteltu Tarvasmäkeen.

Linja numero 13 taas kiertää nykyisin Luolajan ja Aulangon välillä rengasreittiä. Jatkossa tällaista reittiä ei ole, ja numero siirtyy jollekin muulle reitille.

Seutuliikenteen yhteydet eli kantakaupungista Turenkia ja Parolaa kauemmas ulottuvat yhteydet numeroidaan sadasta ylöspäin. Kussakin 100-sarjassa numerot 50:stä ylöspäin tarkoittavat alueen sisäisiä yhteyksiä, jotka eivät ulotu Hämeenlinnan keskustaan.

Esimerkiksi 300-numeroiset autot kulkevat Tervakoskelle ja 350–370-vuorot ovat Tervakosken sisäisiä yhteyksiä esimerkiksi Punkan, Vähikkälän ja Riihimäen suuntaan.

Hämeenlinnan yhdyskuntalautakunnan joukkoliikennejaosto hyväksyi alkuviikolla linjojen uuden numeroinnin ja päätti lähettää linjastoluonnoksen lausunnolle ja julkaista sen kaupungin verkkosivuilla. HÄSA