Kanta-Häme

Bussikilpailutuksesta syttyi täysi sota

Tilanne tuli niin puskista, ettei siihen ehditty varautua, tunnustaa AKT:n aluetoimitsija Ari Lehtola.

Vt. tilaajajohtajan päätöksellä Hämeenlinnan paikallisliikenteen ostoliikenne hankittiin pääosin Kuljetusliike Ismo Rajamäki oy:ltä, tosin yhdyskuntalautakunnan joukkoliikennejaosto käytti päätökseen otto-oikeuttaan.

Ostoliikenteen hävinnyt Vekka Liikenne oy ilmoitti yt-neuvotteluista pian päätöksen jälkeen.

Kyse on siitä, että paikallisesti ei ole tehty sopimusta henkilöstön asemasta ja työehdoista siinä tilanteessa, että palveluntuottaja vaihtuu.

– Pääkaupunkiseudulla on kilpailutettu suuria liikennekokonaisuuksia jo vuodesta 1994 lähtien. Siellä tehtiin aikoinaan viikon lakon jälkeen ns. Lonka-sopimus, joka turvaa työntekijän asemaa muutostilanteessa, Lehtola selvittää.

Sopimus turvaa työntekijän

Lonka-sopimuksen mukaan tarjouskilpailun voittaneen yrityksen tulee tarjota työtä ensisijaisesti kilpailutuksessa hävinneen yrityksen työtekijöille, jotka on irtisanottu kilpailuhäviön vuoksi.

– Heidät otetaan uuteen yritykseen vanhoina työntekijöinä, jotta esimerkiksi vuosilomat eivät pala tällaisessa tilanteessa.

Lehtola muistuttaa, että uuden joukkoliikennelain myötä kilpailutukset yleistyvät ja vastaavia sopimuksia on työnantaja- ja työntekijäjärjestöjen kesken tehty nyt useilla eri paikkakunnilla, muun muassa Lahden seudulla.

– Hämeenlinnassa tilanne on hieman poikkeava, sillä täällä meneillään on vielä siirtymäkausi, ennen kuin voidaan kilpailuttaa suurempia kokonaisuuksia. Siksi nyt puheena oleva sopimuskin on vain 13 kuukauden mittainen.

Työehdot hakusessa

Lehtolan mukaan AKT:llä on ollut ongelmia Kuljetusliike Ismo Rajamäki oy:n kanssa.

– Yhtiö ei noudata voimassaolevaa yleissitovaa työehtosopimusta. Olemme ajaneet työntekijöiden asiaa useita kertoja käräjäoikeudessa.

Lehtola kertoo, että AKT:llä on lainvoimainen päätös niin käräjäoikeudesta kuin hovioikeudestakin, joissa Rajamäki on tuomittu siitä, ettei työehtosopimusta ole noudatettu.

– Yksi asia on kesken ja parhaillaan työpöydälläni.

Kun Lehtolalta kysyy, mikä asia yhtiön tekemissä sopimuksissa on pielessä, hän toteaa, että kaikki.

– Ei siellä taideta edes ymmärtää, mikä työehtosopimus on. Pitääkin kysyä kuntapäättäjiltä, ovatko tällaiset päätökset moraalisesti oikein. Ensin tehdään joukko työttömiä. Niiden kohdalla, joilla töitä on, ei noudateta työehtoja. Voiko kaupungin luottamuselin tehdä tällaisia päätöksiä?

Lehtola sanoo olevansa skeptinen sen suhteen, että Rajamäen yritys ryhtyisi noudattamaan työehtoja nyt, kun on saamassa hoitaakseen suuren osan Hämeenlinnan ja Hattulan ostoliikenteestä. (HäSa)