Kanta-Häme

Bussilinjat saatetaan kilpailuttaa uudelleen

Markkinaoikeuden ratkaisu Hämeenlinnan bussilinjojen kilpailutuksesta aiheuttaa päänvaivaa Hämeenlinnan kaupungille.

Oikeus tuli siihen tulokseen, että kaupunki oli toiminut oikein antaessaan suurimman osan kilpailutetuista bussilinjoista edullisimman tarjouksen tehneelle Kuljetusliike Ismo Rajamäelle.

Silti ei ole suinkaan varmaa, että linjat siirtyvät nyt Rajamäelle.

Syynä ovat kaupungin huonot kokemukset yhteistyöstä Rajamäen kanssa.

Viime syksynä kaupunki purki yrityksen kanssa solmimansa linjasopimukset vedoten Rajamäen yrityssaneeraukseen sekä lukuisiin sopimusrikkomuksiin.

Tarkka harkinta

Joukkoliikennekoordinaattori Maarit Kaartokallio pitää tilannetta kinkkisenä.

– Markkinaoikeuden mukaan ne perusteet, joilla valitsimme liikennöitsijäksi Rajamäen, olivat riittävät. Toisaalta meillä on kokemus, ettei homma toiminut sillä tavalla kuin kaupunki tilaajana edellyttää. Liikenne ei toiminut, eikä myöskään sopimussuhde, jossa tuli paljon rikkomuksia.

– Kun on osittain samasta liikenteestä kyse, joudumme nyt tarkkaan harkitsemaan, miten tässä edetään, Kaartokallio toteaa.

Päätös ensi viikolla

Yksi mahdollisuus on avata kilpailu järjestämällä se kokonaan uudestaan.

– Todennäköisesti jotain kilpailutusta on tulossa. Siihen liittyen täytyy varmaan tehdä taas jotain väliaikaista järjestelyä, Kaartokallio pohtii.

Hän valmistelee tilaajajohtaja Päivi Salorannan päätösesitystä joukkoliikennejaostolle, joka kokoontuu ensi viikolla päättämään asiasta.

Kokous on keskiviikkoiltana.

12 linjaa

Kiistassa oli kyse 12 linjasta, jotka kulkevat Hämeenlinnan ja Hattulan alueella. Osa linjojen vuoroista on liikennöitsijöille kannattamatonta toimintaa, minkä vuoksi kaupunki on tukenut niitä taloudellisesti.

Linjat kilpailutettiin vuonna 2013, jolloin Kuljetusliike Ismo Rajamäki teki suurimmasta osasta linjoja alhaisimman tarjouksen.

Tarjouskilpailu koski noin neljäsosaa kaupunkiliikenteen vuoroista. Bussivuorot kilpailutettiin tämän vuoden kesäkuun loppuun.

Markkinaoikeuskäsittelyn vuoksi linjat eivät kuitenkaan koskaan siirtyneet kilpailun voittajalle, vaan ne jaettiin väliaikaisesti Rajamäen, Vekka Liikenteen ja Hämeen Linjan kesken.

Viime lokakuussa kaupunki purki Rajamäen kanssa tehdyn väliaikaisen sopimuksen ja jakoi linjat tasan Vekan ja Hämeen Linjan kesken. (HäSa)