Kanta-Häme

"Delilah-musikaalista on nyt muhevat tunnelmat"

– Tätä on aivan valtavan hauska tehdä. Porukka on mukava,
kokonaisuus tuntuu hyvältä.
Tietysti pidän musikaaleista, vaikka itse teen mielelläni
kaikenlaisia näyttelijän töitä,
Delilah -musikaalissa esiintyvä helsinkiläinen Kirsti Valve hyrähtelee tyytyväisenä. Valve valittiin Arja Korisevan esittämän roolihahmon äidin (Marthan) rooliin viime tingassa, kun alkujaan rooliin
ajateltu  Katariina Kuisma joutui jäämään musikaalista pois sairastumisen vuoksi.

– Kun omat aikataulut muiden töiden suhteen natsasivat hyvin, lähdin mukaan täydellä innolla. Minulla oli Hämeenlinnasta hyvät ennakkokäsitykset ja kokemukset. Eikä niitä ole tarvinnut muuttaa, sillä kaikki sujuu erinomaisesti, nyt on muhevat tunnelmat, musikaalirooleistaan aikaisemminkin kehuja saanut Valve sanoo.

Musikaalin kantaesitys oli Hämeenlinnan teatterissa viime keskiviikkona. Valve oli Hämeenlinnan teatterissa työharjoittelijana Teatterikoulun opintojen aikana. Siltä ajalta löytyy vielä muutamia tuttuja, joten aivan tuntemattomaan ympäristöön hänen ei tarvinnut sijautua.

– Puitteet täällä ovat nykyisin huikeat, hän viittaa sekä uuteen teatteritaloon että musikaalin esityspaikkaan Verkatehtaan Vanajasaliin.

Kenties tunnetuimman roolityönsä Valve teki Raid-tv-sarjassa ja -elokuvassa. Niiden lisäksi hän on esiintynyt myös muun muassa elokuvissa Populäärimusiikkia Vittulajänkältä , Tummien perhosten koti sekä Nuoruuteni savotat. Väänänen (Valve) on esiintynyt myös tv-sarjoissa Salatut elämät ja Metsolat.

Tampereen yliopiston näyttelijäntyön laitoksella opiskellut Väänänen (Valve) oli kiinnitettynä Lahden kaupunginteatterissa (1995–1999) ja vieraillut myös lukuisissa muissa
teattereissa.

Kuunnelmassa ääni ratkaisee
Kirsti Valve kuuluu siihen harvenevaan suomalaiseen näyttelijäkuntaan, joka on tehnyt ja tekee radiokuunnelmia, kuulokuvia.

Kuunnelmassa näyttelijä on periaatteessa paljaimmillaan, kun edessä ei ole yleisöä – käytössä ovat vain oma ääni ja äänitehosteet.

– Haastavinta on tietysti se, että kaikki pitää esittää äänen kautta, ei voi ilmehtiä, ei liikehtiä, ei ole näyttämöä ja lavasteita, Kirsti Valve tiivistää.

Äänenkäytöllä kuuntelijassa pitää saada syntymään tunnetiloja, joiden kautta rakentuu jokaiselle kuuntelijalle oma mielikuva kyseisestä tilanteesta ja tapahtumasta.

– Kuunnelman äänenkäyttöä täytyy opetella, sillä mikrofoni on ehdottoman tarkka.
Yleensä näyttelijä erehtyy liioitteluun, kun pienimuotoisuus ja -eleisyys ovat parasta, Valve pohtii.

Näyttämöllä suuremmat eleet ja laajemmat ääripäät eivät näy ja kuulu yhtä silmäänpistävästi kuin sähköisessä äänentoistossa.

Työn suola on arvaamattomuudessa
Kirsti Valveella oli Lahden kaupunginteatterissa kiinnitys aina 1990-luvun lopulle, sitä seurasi vapaan taiteilijan ura.

– Työtarjouksia tulee milloin mistäkin – sirkuksesta oopperaan! Suomen Kansallisoopperassa näyttelin viimetalvena ” Die Tote Stadt” -teoksessa Marian roolin ja HurjaRuuthin Talvisirkus Tuikkeessa sain kosketusta sirkusmaailmaan.

– Eipä sitä vakipaikassa töitä tekevä näyttelijä voisi ottaa vaikka keikkaa syntymäpäivien juontajaksi Sveitsiin (Firenze), kuten itse onnistuin saamaan. Freelancerina pää-
see kokemaan yllätyksiä – positiivisia ja negatiivisia.

– Vuodet tuovat mukanaan sekä nöyryyttä ja kokemusta, mutta karttunut tieto lisää joskus myös tuskaa, ei siitä mihinkään pääse. On onni saada tehdä töitä hyvässä ensemblessa.

– Luonto, mökki ja puutarhanhoidon merkitys korostuu yhä enemmän ja se on hyvä vastapaino myös näyttelijäntyölle. Vanajanselän kauneus ja vanhat kulttuurimaisemat lumosivat mieheni ja minut aikoinaan täysin. Meillä on kesämökki Hattulassa, Valve kertoo suhteestaan Hämeeseen.

Juttu julkaistiin Hämeenlinnan Viikkouutisissa 10.2.2012.

Päivän lehti

25.1.2020