Kanta-Häme

Digikuntoa halutaan, mutta keinot ovat haussa

Kantahämäläiset yritykset keskittyvät mieluiten sosiaaliseen mediaan ja verkkokaupan kehittämiseen oman liiketoimintansa digitalisoinnissa.

Suomen Yrittäjien keväällä teettämän pk-yritysbarometrin mukaan teollisen internetin sovelluksia aikoo tulevan vuoden aikana hyödyntää yksi prosentti kyselyyn vastanneista kantahämäläisistä yrityksistä.

Hämeen ammattikorkeakoulun Älykkäät palvelut -tutkimusyksikkö on aloittanut tutkimusohjelman, jossa selvitetään ja parannetaan paikallisten pk-yritysten digitaitoja.

Tutkimuspäällikkö Kirsi Meriläinen kertoo, että ohjelmaan osallistuvat yritykset mieltävät digitaitonsa ”perushyviksi”.

– Perushyvällä tarkoitetaan, että verkkosivut ovat kunnossa ja ollaan somessa, hän sanoo.

Sen sijaan suurinta kehittämistarvetta on siinä, miten digitaalisuutta hyödynnetään muun muassa tuotteiden valmistuksessa, tilaus- ja ostojärjestelmissä ja markkinoinnissa. Yksi ohjelmaan osallistuvista yhtiöistä on janakkalalainen Janavalo oy.

– Maailma muuttuu niin paljon vauhdikkaammin nykyään. Yritys oli 5–10 vuotta sitten ihan erilainen kuin tänä päivänä. Markkinatkin ovat erilaiset, sanoo yhtiön toimitusjohtaja Riikka Huopainen.

Ohutlevytuotantoa pyörittävä 70 työntekijän Janavalo oy päätti hakea ohjelmaan, jotta yhtiö saisi uusia ideoita esimerkiksi myyntiinsä ja tuotantoonsa.

– Haluamme saada selvyyden siitä, mitä voisimme tehdä paremmin, Huopainen kertoo.

Alihankintaa tekevällä yhtiöllä on myös omia Turenko-brändin tuotteita. Yhtiössä on pohdittu, millä tavalla sosiaalisessa mediassa yhtiön kannattaisi olla ja onko verkkokauppa heille järkevä.

– Hankkeessa meitä kiinnostaa myös esimerkiksi toiminnanohjausjärjestelmän kehittäminen ja se, miten voisimme sen avulla palvella asiakkaitamme paremmin, kertoo Huopainen.

Hamkin Digicoach-ohjelmaan osallistuvien yritysten alkukartoituksessa selvisi, että kantahämäläiset yrittäjät haluaisivat hyödyntää digisovelluksia entistä paremmin. Tiedon lisääminen on hankkeen tärkein tavoite.

Ohjelma on suunnattu valmistavan teollisuuden ja matkailualan pk-yrityksille Kanta-Hämeessä. Meriläisen mukaan painopisteeseen vaikutti Hämeen liitto, joka on yksi puolitoistavuotisen ohjelman yhteistyökumppaneista ja rahoittajista.

Tutkimusohjelman näkyvin osa on yrityksille suunnattu Digikunto-koulutus. Koulutukseen haki 40 yritystä, mutta paikkoja oli varattu 27:lle. Ensi tammikuun aikana yritykset käyvät muutamassa lähipäivässä ja saavat yrityskohtaista opastusta.

– Yritykset ovat selkeästi heränneet tähän, Meriläinen arvioi.

Digitaalinen liiketoiminta ja avoin data ovat nykyteollisuuden suuria trendejä, joiden avulla yritykset pyrkivät lisäämään tuottavuuttaan. Suuret yritykset ovat alkaneet hiljalleen investoida entistä enemmän muun muassa siihen, miten saada tietoa siirrettyä laitteiden avulla verkossa mahdollisimman automaattisesti.

Myös liikevaihtoaan noin 10 prosentilla viime vuodesta kasvattanut Janavalo tavoittelee lisäkasvua digikeinoin.

– Olemme investoineet parin vuoden välein tuotantokoneisiin. Voi olla, että seuraava investointimme liittyy digitalisaatioon, Huopainen kertoo. HäSa