Kanta-Häme

Digitalisaatio on pankkialan suuri mahdollisuus ja uhka

Janakkalan osuuspankin Mikko Suutari, 43, siirtyi toimitusjohtajaksi saman pankin liiketoimintajohtajan tehtävistä. Liiketoimintajohtajana hän vastasi asiakasliiketoiminnan tuloksellisuudesta.

– Toimitusjohtajan vastuu kattaa koko talon tuloksellisuuden ja hallinnollista työtä on enemmän, mutta ei tämä muutos loppujen lopuksi kovin dramaattinen ole, Suutari kertoo.

Janakkalan osuuspankilla on tällä hetkellä noin 21 000 asiakasta. Pankin markkinaosuus Janakkalan alueella on 75 prosentin tuntumassa. Suutari kertoo keskeisiksi tavoitteikseen asiakasmäärän kasvattamisen ja toisaalta pankki- ja vakuutuspalveluiden keskittämisen edistämisen.

– Janakkala on keskellä hyviä liikenneyhteyksiä, eikä se ole taantuva kylä, joten asiakasmäärän kasvattaminen on hyvinkin mahdollista, Suutari sanoo.

Viime kuukausina käyntiin lähtenyt pienoinen talouden kasvuvire on näkynyt myös Janakkalassa. Suutari kertoo, että tämän vuoden ensimmäisenä kuutena kuukautena uusluotonantoa oli 14 prosenttia enemmän kuin viime vuonna samaan aikaan.

Markkinatilanne on silti edelleen haastava. Äärimmäisen alhaisesta korkotasosta huolimatta investoinnit ja asuntokauppa eivät ota noustakseen. Euroopan keskuspankki yrittää hätistellä liikepankkeja lainaamaan enemmän, mutta hakijoita ei näy.

– Kaikkiin hyviin hankkeisiin on nyt rahaa tarjolla, Suutari sanoo.

Mobiilipalveluiden käyttäjien osuuden kasvu on ollut huomattavan nopeaa. Suutari kertoo, että tämän vuoden maaliskuussa mobiilipankin käyttö ohitti ensimmäistä kertaa verkkopankin. Maaliskuussa Janakkalan osuuspankin mobiilipankissa käyntikertoja oli 65 000 ja verkkopankissa 63 000.

Vielä tammikuussa 2014 verkkopankissa tilastoitiin 70 000 käyntikertaa ja mobiilipalveluissa 14 000. Suutarin mukaan onnistuneiden mobiilipalveluiden luominen on tällä hetkellä kaikkien pankkien tärkeimpiä päämääriä, koska digitalisaatio mullistaa asiakaskäyttäytymisen lisäksi myös kilpailutilanteen.

Digitalisaatio on tekemässä pankkipalveluiden markkinoista globaaleja. Suomalaisilla yksityisasiakkaiden pankkipalveluilla ei ole tällä hetkellä merkittäviä kansainvälisiä kilpailijoita, mutta tilanne saattaa muuttua nopeasti.

Hyviä esimerkkejä digitalisaation voimasta ovat Uber ja Netflix, jotka nousivat Suomessakin muutamassa vuodessa vakavasti otettaviksi kilpailijoiksi perinteisille kotimaisille markkinajohtajille.

Toinen kehittämiskohde on aukioloajat.

– Asiakastutkimusten mukaan ihmiset haluavat entistä enemmän palvelua virka-ajan ulkopuolella. Meidän täytyisi olla silloin saatavilla, kun asiakkaat haluavat tulla tänne.

Suutari uskoo, että mobiili syrjäyttää muut asiointimuodot laskujen maksussa ja muissa yksinkertaisissa tehtävissä, mutta silti paikallisen, henkilökohtaisen asiakaspalvelun tarve säilyy.

– Kodin hankinnassa ja muissa isoissa päätöksissä ihmiset haluavat keskustella henkilökohtaisesti asiantuntijan kanssa ja uskon että näin on tulevaisuudessakin, Suutari sanoo.

Suutari näkee osuuspankin vahvuuksiksi asiakasomistajuuden, paikallisuuden ja pitkäjänteisyyden.

– Meillä on paljon paikallisia hankkeita, kuten kesätyökampanja. Me ei häivytä täältä mihinkään, Suutari kertoo. HÄSA