Kanta-Häme

Dummiekiväärin kanssa virtuaalimetsälle!

Ensi viikolla Suomen Metsästysmuseossa Riihimäellä jokainen kävijä voi kaataa hirven Sako A7 -kiväärillä. Teurastaa ei tarvitse eikä paistia saa, mutta sen sijaan pääsee kokeilemaan, miltä hirvimetsällä tuntuu.

Kyseessä on hirvenmetsästyssimulaattori, joka täydentää museon perusnäyttelyä Jahdin lumo. Videokuvaa tähdätään hirvikivääristä toteutetulla pelinohjaimella. Kuva antaa välittömästi palautetta onnistuneesta tai epäonnistuneesta suorituksesta.

– Toivomme erityisesti nuorten kokeilevan ja innostuvan metsästyksestä. Samalla tämä on asennekasvatusta. Metsästyksessä laukaisut jäävät vähiin. Kyseessä on enemmän luonnossa oleminen, riistanhoito ja elinolosuhteiden parantaminen, kertoo Metsästysmuseon hallituksen puheenjohtaja Kari Kuparinen.

Peliohjain eli dummiekivääri käyttöön

Metsästysmuseo, Metsästäjäliitto ja Sako oy ovat kehitelleet simulaattoria yhdessä peliyhtiö Tunnel Vision kanssa jo runsaan vuoden verran.

Simulaattorin kehittelyä mietittiin myös Hyrian oppilaitoksen kanssa, mutta työn vaatima runsas 3D-mallinnus vaati lukuvuotta pitemmän ajan. Työ annettiin helsinkiläisyritykselle. Käsikirjoituksen peliin laativat museo ja Metsästäjäliitto yhdessä.

Keväällä museo otti käyttöön hiirellä pelattavan raakaversion simulaattorista. Peliohjain eli kivääri saadaan yleisön käyttöön torstaina 24. lokakuuta, jolloin odotetaan yleisöryntäystä.

Ei peli vaan opetusväline

Pelin sisältöä luomassa ollut amanuenssi Vesa Anttila korostaa, ettei hirvisimulaattori ole seikkailupeli, jossa pelaaja pääsisi ikään kuin peliin sisään väijymään, vaanimaan ja ampumaan.

Simulaattorilla pääsee hirvitorniin, saa ohjeet radiopuhelimella, kuulee koiran haukun lähestyvän ja näkee hirven saapuvan yllättävältä suunnalta näkösälle. Kari Kuparinen kuvaa tilannetta hyvin aidoksi aina tähtäyksen vaikeutta myöten.

– Pelaamaan tottuneet nuoret ovat käyneet koko pelin kaikkine vaihtoehtoineen läpi kymmenessä minuutissa. Pelin antama tieto opastaa ja opettaa metsästystilanteeseen. Virheet kerrotaan ja myös niiden seuraukset. Tarkoitus on perehdyttää ihmiset myös metsästyslakiin, kertoo amanuenssi Vesa Anttila.

Metsästysmuseossa simulaattori tukee näyttelyä, jossa on esillä metsästysaseita ja varusteita. Näyttelyä täydennetään myöhemmin 3D-mallinnuksin tehdyillä esityksillä erilaisista aseiden lukkolaitteista. (HäSa)