Kanta-Häme

Eetu kävi ysiluokan parissa kuukaudessa

 

Huittisissa näyttelijän taitoja opiskelevan Eetu Merisaaren, 16, opintie ei sujunut yläasteella odotusten mukaisesti. Parolan koulun levottomassa pienryhmässä oleminen johti siihen, että keskittymisvaikeuksista kärsinyt koulukiusattu Eetu erotettiin opinahjosta.
 
Opinnot jatkuivat, muttei suinkaan kunnan ehdottamassa koulukodissa. Ratkaisu löytyi netistä.
 
– Kävin ysiluokan Feeniks-koulussa. Aikaa siihen meni pari kuukautta, Eetu kertoo.
 
Oppilaan omaan aktiivisuuteen perustuvassa koulussa Eetu sai iltaisin tutor-opetusta Feeniks-koulun perustajalta Marko Koskiselta Skype-verkkopuhelimen kautta.
 
– Tehtäviä tein netissä sitten öisin 6–8 tuntia. Muiden nukkuessa oli sopivan hiljaista. Olin hakenut english drama -näyttelijäkurssille, joten peruskoulun päästötodistus oli saatava nopeasti.
 
– Se oli tosi hyvä koulu, jossa Marko huomioi minut oppijana, lokeroimatta vaikeaksi oppilaaksi.
 
– Olemme todella tyytyväisiä, että tällainen ratkaisu löytyi, Eetun vanhemmat kertovat.
 
Nettipohjainen peruskoulu
 
Koskisen perustama Feeniks-koulu näki päivän valon vuonna 2005 demokraattisena lähikouluna, joka 2012 lähtien on toiminut Suomen ensimmäisenä nettipohjaisena peruskouluna oppivelvollisille.
 
– Feeniks-koulu perustuu vanhempien oikeuteen valita vaihtoehtoinen opiskelumuoto koulunpenkin kuluttamiselle. Vastoin kuin peruskoulussa, koulussamme ei kerrota, miten pitää opiskella, vaan mitä pitää oppia, hän huomauttaa.
 
Koskinen kertoo oppilaina olevan pääosin lapsia, jotka ovat jostain syystä joutuneet törmäyskurssille kouluissa.
 
– He voivat olla koulukiusattuja, urheilun ehdoilla eläviä tai vaikka nopeasti oppivia lapsia. Nuorin oppilaamme on 5-vuotias.
 
Feeniks-koulussa opiskelee 23 suomalaista Fuengirolaa myöten. Palvelu on kääntymässä myös ruotsiksi ja englanniksi.
 
Koskinen uskoo lapsen ottavan enemmän vastuuta opiskelustaan, kun hän saa mahdollisuuden päättää siitä itse. 
 
– Tarkoitus on, että oppilas saa opiskella omaan tahtiin. Koulunkäynti etenee oman motivaation ja henkilökohtaisten tavoitteiden pohjalta tehdyn aikataulun mukaan. Oppilas hakee vastaukset valtakunnalliseen opetussuunnitelmaan perustuviin tehtäviin itse valitsemistaan lähteistä.
 
– Oppilasta ei jätetä kuitenkaan yksin, vaan hän saa tukea huoltajiltaan ja Feeniks-koulun tutoreilta.
 
Ei uhka vaan mahdollisuus
 
Feeniks-koulun oppilaasta tulee yleensä kotioppija, joka ei ole kirjoilla missään oppilaitoksessa. Opiskelu tapahtuu verkossa Tiedonrakentajat-opiskeluympäristössä.
 
– Kyseessä on oppilaslähtöisyyteen ja tiedonhakuun perustuva järjestelmä, jonka avulla voi suorittaa koko peruskoulun.
 
Koskinen muistuttaa, että kotikunnalla on velvollisuus seurata peruskoululaisen opintojen edistymistä oppivelvollisuuden ajan.
 
– Käytännössä se tarkoittaa tarvittavien arviointien järjestämistä ja koulun lopussa todistuksen myöntämistä.
 
Feeniks-koulussa voi opiskella huokeimmillaan muutaman kympin kuukausimaksulla, mutta opetusta voi saada lisämaksusta myös netin kautta henkilö- tai ryhmäkohtaisesti. Koulua pyörittää voittoa tavoittelematon Kehittyvä koulu -yhdistys.
 
– Tämä ei ole uhka, vaan mahdollisuus, jota voisi hyödyntää oppilaitoksissa. Opiskelusta tulisi aktiivisempaa ja oppilaslähtöisempää. Opettajat voisivat keskittyä paremmin tukemaan oppilaidensa opiskelua. Etsimmekin yhteistyöhön myös lukioita ja ammattikouluja.  
 
– Oppilaat voivat tehdä tehtäviä myös yhdessä. Heille järjestetään myös yhteisiä tapaamisia. Tarkoituksena on, että oppilaat auttavat toisiaan opinnoissaan saaden samalla itse kertausta.
 

Päivän lehti

30.3.2020