Kanta-Häme

Ei kaasu pohjassa siltatyömaalle

Hämeenlinnan siltatyömaat ovat työllistäneet poliisia vain maltillisesti.

Hämeen poliisilaitoksen komisario Ari Turunen kertoo, että Brahenkadun työmaalta oli pyydetty valvontaa. Työntekijät olivat huolissaan siitä, ettei 40 kilometrin rajoitusta ei noudatettu.

Turusen mukaan valvontapyyntöjä pyritään ottamaan huomioon mahdollisimman paljon.

Visamäentien risteyssillan työmaasta ei ole esitetty valvontapyyntöä, eivätkä korjaustyöt ole siellä antaneet tarvetta ratsialle.

Liikenneviraston viime vuonna teettämä tutkimus selvitti ylinopeuksien ajamista tietyömailla. Kymmenientuhansien ajoneuvojen nopeudet päätyivät analysoitaviksi.

Hurjimmat tulokset saatiin Hämeenlinnaa halkovalla valtatie 3:lla.

Öisin vain kaksi prosenttia ja päivisinkin vain neljä prosenttia autoilijoista noudatti nopeusrajoituksia.

Eri puolilla maata työmaiden ohi ajavat autoilijat noudattivat nopeusrajoituksia vaihtelevasti. Esimerkiksi valtatie 5:llä Mikkelin kohdalla mitatut keskinopeudet olivat vain vähän korkeammat kuin työmaan nopeusrajoitukset.

Lappalainen huomauttaa, että syytä ylinopeuden ajamiseen ei tiedetä. Sen selvittäminen vaatisi oman tutkimuksensa.

Turunen korostaa, että nopeusrajoituksia ei ole asetettu kiusallaan.

– Työmiesten täytyy voida tehdä työnsä rauhassa ja turvallisesti. On hengenvaarallista, jos vierestä kaahataan.

Liikenneviraston työturvallisuuspäällikkö Risto Lappalainen huomauttaa, että ylinopeutta ajava kuljettaja ei ehdi havainnoida työkohdetta.

– En voi muuta sanoa kuin malttia, malttia.

Viime viikon perjantaina valtatiellä 3 sattui ketjukolari, jossa kuoli kaksi ja loukkaantui 10 henkilöä. Onnettomuus sattui ennen Visamäentien siltatyömaata pohjoiseen päin mentäessä.

Nopeusrajoitukset laskevat ennen siltatyömaata asteittain.

Työmailla kaahaavat autoilijat ovat poikineet keskustelua muun muassa Hämeen Sanomien mielipideosastolla.

Lappalainen huomauttaa, että mahdolliset onnettomuudet kuitenkin hidastavat työmaan valmistumista.

Kun korjaustyöt on saatu päätökseen, Lappalaisen mukaan on tärkeää palauttaa nopeusrajoitteet normaaleiksi.

– Autoilijat kokevat turhauttavaksi, jos nopeuksia pidetään turhaan matalina.

Autoilijoiden ajonopeuksia osoittavat näyttötaulut ovat osoittautuneet tehokkaaksi tavaksi pitää nopeudet kurissa.

Viime vuonna toteutetun tutkimuksen yhteydessä selvisi, että nopeusnäytön ohi ajaneet autoilijat hidastivat vauhtiaan yleensä heti.

Kaasujalkaa höllättiin jopa niissä tapauksissa, joissa kuljettaja ajoi sallittua nopeutta.

Tietyökohteiden lisäksi nopeusnäytöistä on hyötyä myös muualla. Turunen huomauttaa, että nopeusnäytöt toimivat myös tavallisissa ajonopeuksissa.

– Näyttö toimii ikään kuin tutkana, eli kuljettajat hölläävät kaasujalkaa. HäSa

Päivän lehti

6.6.2020