Kanta-Häme

Ei poppia ilman turvavöitä

Nuorten ajokäyttäytymisestä huolestuneiden vanhempien avuksi on tarjolla uudenlainen tekninen apuväline. Autonvalmistaja Fordin kehittämän järjestelmän avulla autoon voidaan ohjelmoida turvallisuutta parantavia rajoituksia.

Tammikuussa Suomen markkinoille tulevassa Ford Fiestassa on vakiovarusteena My key -nimellä kulkeva toiminto, jolla voidaan esimerkiksi säätää autolle käyttäjäkohtainen maksiminopeus. Rajoitukset ohjelmoidaan auton avaimiin, joten nuorella käytössä olevissa avaimissa voi olla eri ohjelmointi kuin perheen vanhempien avaimissa.

My key -toiminto varmistaa myös, ettei esimerkiksi ajonvakautus- ja törmäyksenestojärjestelmiä voi kytkeä pois päältä. Samoin avaimiin voidaan tallentaa käsky, etteivät auton stereot kytkeydy päälle, jos kuljettaja tai matkustajat eivät ole kiinnittäneet turvavyötä.

Liikenneturvan liikenneturvallisuusinsinööri Ari-Pekka Elovaara pitää järjestelmää ihan tervetulleena.

– En ole itse päässyt tuota vielä hypistelemään, mutta näin äkkiseltään tuntuu, että voisi olla ihan hyväkin idea. Samaa tekniikkaa voisi hyödyntää myös muulloin, kun autolla on monta käyttäjää. Esimerkiksi yrityskäytössä olevan auton pääkäyttäjä voisi asettaa autoon tiettyjä rajoituksia, kuten kattonopeuden.

Jos Elovaara itse pääsisi päättämään auton säädöistä, hän huolehtisi ennen kaikkea turvavöiden kiinnittämisestä.

– Turvavyö on autossa se kaikkein keskeisin turvalaite. Minun mielestäni pitäisi olla niin, että autoa ei saisi edes liikkeelle, jos kuljettajalla ja matkustajille ei ole turvavyöt kiinnitettyinä.

Kattonopeus karsii kovimmat vauhdit

Nuoret itse saattavat suhtautua nyreästi tuotekehittelyn tulokseen. Yhtiö kuitenkin uskoo, että jos vanhempien auton saa rajoitukset hyväksymällä entistä useammin käyttöön, voi mielipide muuttua.

Ford on kehittänyt auton turvallisuusvarusteita laajan käyttäjäkyselyn perusteella. 6 000 vanhemman vastauksista kävi ilmi, että lähes puolet 17–20 -vuotiaiden vanhemmista oli eniten huolissaan nuorten ylinopeudesta.

Elovaaran mukaan huolenaihe on oikea, sillä monesti nuorten kuolemaan johtaneiden onnettomuuksien syynä on ollut huomattava ylinopeus. Nuorille riskikuljettajille tyypillistä on myös omien ajotaitojen yliarviointi ja tavallista suurempi riskinotto.

Mutta minkä nopeuden Elovaara itse ohjelmoisi nuorelle kattonopeudeksi?

– Jos ei ole tarvetta moottoritiesiirtymille, sopiva nopeus voisi olla sata kilometriä tunnissa. Kaupunkialueella se tietysti on kova nopeus, mutta ainakin se karsisi kaikkein kovimmat nopeudet ja halun kokeilla, paljonko autolla pääsee.

Parasta Elovaaran mielestä kuitenkin olisi, jos auto kykenisi tunnistamaan kulloisenkin tien nopeusrajoituksen ja estäisi nopeusrajoituksen ylityksen ylipäätään.

Tulossa myös muihin malleihin

Oy Ford Ab:n tiedotusjohtaja Riitta Salin kertoo, että Fiesta on Euroopassa Fordin ensimmäinen malli, jossa My key -teknologia on mukana. Yhdysvalloissa toiminto sen sijaan on ollut jo käytössä useimmissa myytävissä Fordeissa jonkin aikaa.

Euroopassakin teknologia aiotaan ottaa käyttöön myös valmistajan muissa automalleissa vuoteen 2015 mennessä.

– Asia on herättänyt jo kovasti kiinnostusta, vaikka automalli esitellään meillä vasta joulukuussa ja ensimmäiset autot ovat Suomessa tammikuussa, Salin kertoo.

Hän ei ainakaan tiedä, että kilpailevilla automerkeillä olisi vastaavanlaista tuotetta tarjolla.

– Vannomaan en kuitenkaan mene, hän naurahtaa.

Turvallisuusinsinööri Ari-Pekka Elovaarankaan mieleen ei tule ihan vastaavanlaista laitetta. Tosin hän muistuttaa, että myös navigaattori ja joistakin autoista löytyvä muistutin ilmoittavat tietyn nopeuden ylityksistä, mutta eivät estä ajamasta lujempaa. Myös joidenkin automallien vakionopeudensäätimiin on mahdollista asettaa nopeus, jota kovempaa auto ei kulje. (HäSa)