Kanta-Häme Hämeenlinna

Ei tullutkaan television Spotifyä vaan palveluiden sekasotku - Sarjojen katsominen pirstoutui moneen paikkaan

Analyysi: Hetken aikaa vaikutti jo siltä, että tv- ja elokuva-alalla olisi otettu opiksi musiikkialan kohtalokkaista virheistä verkossa. Toisin kuitenkin kävi.
Katseluun tarvittavien sovellusten määrä kasvaa palveluiden lisääntyessä.

Musiikin kuunteleminen laillisesti verkossa on nykyisin helppoa.

Palveluita on monia: Spotify, Apple Music, Google Play, Tidal…, mutta otti niistä minkä tahansa, niin valikoima on ainakin suurin piirtein sama.

Yhdellä kuukausimaksulla saa kuunneltavakseen periaatteessa kaiken maailman musiikin, piti sitten rock-klassikoista, K-popista, iskelmästä tai vaikka mongolialaisesta kurkkulaulusta.

Toki moni harvinainen levytys tai vastahakoinen artisti puuttuu vielä joukosta, mutta valtaosa kuuntelijoista löytää jo kaiken haluamansa samasta paikasta.

2000-luvun alkuvuosina villiintynyt musiikin verkkopiratismi väheni vasta sen jälkeen, kun musiikin streamauspalvelut yleistyivät, musiikkia alettiin lisensoida verkkoon ja laillisesta ostamisesta tehtiin kuluttajalle helpoin vaihtoehto.

Tulot eivät ehkä vastaa cd-myynnin kultavuosia, mutta kaupallisella musiikilla on ainakin taas tulevaisuus.

Verkon tv- ja elokuvamaailmassa valinta ei ole yhtä helppoa. Joitakin vuosia sitten näytti vielä siltä, että Netflixistä olisi voinut tulla elokuvien Spotify – yksi palvelu, jossa on kaikki tarvittava yhdellä kuukausimaksulla.

Sitten Netflix sai kovat kirittäjät HBO:sta ja Amazonista. Kisaan on tulossa vielä kaksi kovaa uutta nimeä: Apple ja Disney.

Nyt käynnissä on markkinoiden kansainvälinen uusjako, jossa varmimmilta voittajilta vaikuttavat Walt Disney ja hieman yllättäen ehkä myös piraatit.

 

Lue myös: Mitä tapahtuu elokuville Netflixin ja muiden suoratoistopalveluiden vallatessa alaa? (21.6.2019)

Lue myös: Suoratoisto ei korvaa kokoelmaa – Sarkkisen perheessä ei leffahyllystä luovuta (26.11.2019)

 

Kova kilpailutilanne on johtanut siihen, että maksullisista palveluista jokainen yrittää nyt erottua muista tuottamalla isolla rahalla omia yksinoikeussisältöjä, joita muualta ei saa. Suomessa tätä tekevät esimerkiksi Nelosen Ruutu+ ja Elisa Viihde, Pohjoismaissa Viaplay.

Valttikortit voivat olla käsissä ensi vuonna Suomeenkin laajentuvalla Disney+:lla, jonka emoyhtiö omistaa oikeudet paitsi klassisiin Disney-elokuviin, myös Marvel-elokuvamaailmaan ja Tähtien sotaan. Näitä varmoja hittejä ei tulla enää muissa palveluissa näkemään.

Apple puolestaan paketoi musiikin, elokuvat ja pelit laitteisiinsa. Kun ostat iPhonen, saat viihteet kaupan päälle.

 

Nimi Kuvaus Hinta/kk
Areena Yleisradion ohjelmia ilmainen
Ruutu, Ruutu+ Nelosen ohjelmia, elokuvia, urheilua 0-9,95€
MTV MTV:n ohjelmia ilmainen
Dplay, Dplay+ Discoveryn kanavien ohjelmia (TV5 ym.) 0-4,99€
CMore Elokuvia, sarjoja, lastenohjelmia, urheilua 9,95-29,95€
Viafree Elokuvia, sarjoja, urheilua ilmainen
Viaplay Elokuvia, sarjoja, urheilua 9,99-34,99€
Amazon Prime video Amazonin sarjoja ja elokuvia 5,99€
Netflix Netflixin sarjoja ja elokuvia 7,99-15,99€
HBO Nordic HBO:n sarjoja ja elokuvia 10,95€
Disney+ Disneyn elokuvat ja sarjat, Marvel, Tähtien sota Ei vielä tiedossa
Apple TV+ Applen sarjoja ja elokuvia 5,99€
Eurosport player Urheilua 6,99€
Elisa Viihde / Aitio Elokuvia, Sarjoja, lastenohjelmia 11,90€
Telia Urheilua, SM-liiga 29,90-49,90€
Youtube Premium Sarjoja, elokuvia 11,99€
Google Play elokuvat Elokuvia *1
SF Anytime Sarjoja, elokuvia *1
SF Kids Sarjoja ja elokuvia lapsille 6,90€
Hayu Tosi-tv-sarjoja 4,99€
Blockbuster Elokuvia *1
Mubi 30 kultti- ja klassikkoelokuvaa kuukaudessa 9,99€
Kirjastokino Elokuvia ja lastenohjelmia *2
Viddla Elokuvia *2
Indieflix Indie-elokuvia ja dokumentteja *2
Elonet Kotimaisia elokuvia Kansallisen audiovisuaalisen instituutin elokuva-arkistosta ilmainen
*1 Sarjojen ja elokuvien osto/vuokraus hinnoiteltu yksitellen
*2 Jotkut kirjastot tarjoavat palvelun ilmaiseksi asiakkailleen

 

Marraskuun lopulla kerrottiin elokuvien ja sarjojen verkkopiratismin suosion lähteneen Suomessa kasvuun pitkän laskun jälkeen.

– On erittäin huolestuttavaa, että AV-piratismi on lähtenyt taas kasvuun Suomessa, vaikka laillisia vaihtoehtoja pitäisi löytyä enemmän kuin koskaan, Suomen Filmikamari ry:n toimitusjohtaja Tero Koistinen kommentoi Mediavisionin tiedotteessa.

Mutta voisiko siinä olla myös yksi ongelman syistä? Jos katsoo yllä olevaa listaa, saa jonkinlaisen kuvan siitä, kuinka moneen paikkaan olisi tehtävä tunnukset ja maksettava saadakseen ”kaiken” sisällön.

Laillisesta sisältöjen katselusta on jälleen tulossa monimutkaista ja kallista, etenkin urheilupakettien kanssa.

 

Onneksi on ilmaispalveluitakin. Niitä piisaa Youtubesta lähtien.

Suomessa kaikille avoin Yle Areena on suosituin streamauspalvelu. Samaan aikaan esimerkiksi Britanniassa BBC on siirtämässä omat sisältönsä maksulliseen palveluun.

Verovaroilla toimii myös vasta avattu Elonet, joka näyttää elokuva-arkiston kotimaisia helmiä ja monet kirjastot tarjoavat asiakkailleen maksuttomia elokuvapalveluita. Vinkki: kirjastokortin saa ilmaiseksi sellaiseltakin paikkakunnalta, jossa ei itse asu.

Suomalaisten tv-kanavien omat palvelut ovat myös pääosin ilmaisia. Tosin rahalla saa usein nähdä sarjojen tuleviakin jaksoja jo etukäteen.

Katsottava ei verkosta siis lopu. Ongelmaksi onkin muodostumassa mieluisan viihteen löytäminen massan seasta. Valikoima kun tuntuu aina olevan parempi siinä palvelussa, jota itsellä ei vielä ole. HäSa

 

Lue myös: Elokuva-arkisto avautui verkossa – Elonetissa on jo yli 200 kotimaista elokuvaa ilmaiseksi katsottavana (5.12.2019)

Lue myös: Hämeenlinnan viimeinenkin videovuokraamo meni kiinni – Eikan Videolle ja Video 1:lle 80-luku oli hyvää aikaa (28.9.2019)

 

Suomalainen erikoisuus: Netflix hävisi Areenalle

Suomi oli tämän vuoden alussa julkaistun Audience Projectin Euroopan laajuisessa selvityksessä se outo maa, jossa Netflix ei ollutkaan verkon katsotuin videopalvelu.

Kaikissa muissa pohjoismaissa, Englannissa, Saksassa ja Yhdysvalloissa Netflix oli katsotuin palvelu. Suomessa kärkipaikan vei Yle Areena.

Suomessa Youtube tuli kolmanneksi ja neljännestä sijasta kamppailivat Ruutu ja Katsomo.

Areenan etumatkan voisi arvioida jopa kasvaneen, sillä viime toukokuussa Yle kertoi blogissaan Areenan äärellä vietettyjen katselutuntien määrän lähes kaksinkertaistuneen vuoden takaisesta.

Kaupalliset toimijat eivät kilpailusyistä juurikaan avaa palveluidensa todellisia tilaaja- ja katselumääriä. Yle sen sijaan on avoin tiedottamisessaan. Nämä tiedot on kerätty Ylen blogipostauksista tältä vuodelta:

Toukokuussa Areenasta katsottiin neljä miljoonaa tuntia ohjelmia viikossa, eli 45 minuuttia viikossa jokaista suomalaista kohden. Eniten lisääntyi katselu mobiililaitteilla.

Viime tammikuussa Areenasta liikahti katselulaitteisiin dataa 30,1 petatavua. Datamäärä vaatisi yli 30 000 yhden teratavun kiintolevyä.

Kesäkuussa Yle kertoi Areenan ohjelmien jakelun kuluttavan vuodessa noin 270 megawattituntia sähköä. Tämä vastaa noin sadan kerrostaloasujan vuosikulutusta.

Päivän lehti

18.1.2020