Kanta-Häme

Ekologinen viherseinä Hämeenlinnan linja-autoasemalle?

Lahtelaiset ovat taas ehtineet ensin. Siellä nimittäin kunnostetaan jo täyttä päätä vanhaa linja-autoasemaa.

Se on suojeltu, kuten lukuisissa kaupungeissa. Siellä asema on peräisin vuodelta 1939 ja puhdaspiirteinen funkkisrakennus. Sellainen sietääkin suojella. Rakennusta kunnostetaan parhaillaan. Se on myyty rakennusliikkeelle, joka on vuokrannut tiloja mm. ruokakaupalle, pikaruokaketjulle ja kioskille.

Etelä-Suomen Sanomat kertoo, että linja-autoaseman aula pyritään säilyttämään mahdollisimman paljon alkuperäisessä asussaan. Jopa alkuperäistä väriä etsitään parhaillaan. Se jää myös melkein alkuperäiseen käyttöönsä, sillä se pysyy läpikulku- ja kohtaamispaikkana.

Suojelurakennuksen kunnostaminen käyttötilaksi ei ole ihan yksinkertaista. Mahdollisimman paljon alkuperäisiä pitää säilyttää.

Jos esimerkiksi ovia, ikkunoita ja pattereita joudutaan korvaamaan uudemmilla, vanhat joudutaan varastoimaan linja-autoasemalla, koska ne kuuluvat sinne.

Bisnestä vai pop uppia
Sama prosessi lienee edessä Hämeenlinnassa, kun Rantatorin alueen rakentamiseen aikanaan päästään. Tosin Hämeenlinnan linja-autoasema on 20 vuotta nuorempi, eikä kovin sykähdyttävä. Sekin tullaan kaavalla suojelemaan, koska museovirasto vaatii sitä.

Rantatorin korttelin suunnittelukilpailun loppusuoralla olevat kolme ehdotusta kaavailevat sinne mm. kahvilaa, ravintolaa, liiketilaa, pop up -myymälöitä ja monenlaista yhteistä ja monitoimitilaa, jossa on ekologinen viherseinä.

Olisikohan realistisempaa tehdä sama ratkaisu kuin Lahdessa? Myydä asema rakennusliikkeelle, joka vuokraisi sen liike-elämälle. Se ainakin takaisi sinne toimintaa.

Rantatorin suunnittelukilpailuun pääsee vielä vaikuttamaan antamalla palautetta kaupungin verkkosivujen kautta. Mikään vaihtoehdoista tuskin tulee valituksi sellaisenaan, vaan niitä vielä tuunataan muutama viikko. HäSa

 

Uutinen on julkaistu Hämeenlinnan kirje -palstalla 5.3.2017
 

Päivän lehti

28.5.2020