Kanta-Häme Hämeenlinna

Eläinlääkäritkin ottivat digiloikan – Mustit ja Mirrit pääsevät nopeasti hoitoon myös Kanta-Hämeessä

Valtakunnalliset toimijat ovat panostaneet etävastaanottojen järjestämiseen.
Etävastaanotot on keskitetty valtakunnallisesti, joten Hämeenlinnassa eläinlääkäreiden ei ruudun takana tarvitse päivystää. Kuvassa eläinlääkäri Antri Ioannou Evidensia Hämeenlinnasta. Kuva: Pekka Rautiainen
Etävastaanotot on keskitetty valtakunnallisesti, joten Hämeenlinnassa eläinlääkäreiden ei ruudun takana tarvitse päivystää. Kuvassa eläinlääkäri Antri Ioannou Evidensia Hämeenlinnasta. Kuva: Pekka Rautiainen

Eläinklinikkajätit ovat tänä keväänä ottaneet harppauksen etäyhteyksissä.

Hämeenlinnan toimijoista Omaeläinklinikka ja Evidensia tarjoavat etävastaanottoa. Molemmat ovat keskittäneet palvelunsa valtakunnallisesti.

Etäyhteys tullut tarpeeseen

Evidensiassa perustettiin etävastaanotto koronarajoitusten alettua. Palvelulle on Hämeenlinnassakin ollut kysyntää, ja etäklinikkaa jatketaan ainakin toistaiseksi.

– Kyllä se on paikkansa puoltanut, kertoo klinikkamanageri Hanna Rauhala Evidensia Hämeenlinnasta.

Etäklinikan palveluita hoitaa keskitetysti yksi eläinlääkäri.

– Meillä on puhelinnumero, johon asiakkaat voivat soittaa. Eläinlääkäri vastaa puhelimeen, kuuntelee asiakkaan murheet ja pohtii pärjätäänkö kotihoito-ohjeistuksella.

Mikäli eläimen tila vaikuttaa siltä, että se vaatii eläinlääkärin fyysistä apua, ohjataan asiakas lemmikkeineen vastaanotolle.

Hämeenlinnalaisetkin ovat löytäneet palvelut

Omaeläinklinikan etävastaanotolla asiakas voi keskustella eläinlääkärin kanssa videokuvan välityksellä. Asiakkaita on ollut Hämeenlinnan ja Kanta-Hämeen seudultakin, kehitysjohtaja Riitta Kankaala kertoo.

– Asiakkaat, joita on jännittänyt koronan takia mennä vastaanotolle, ovat voineet asioida siellä, Kankaala sanoo.

Ilman matkustustarvetta etäeläinlääkärillä onnistuu esimerkiksi hoidon tarpeen ja kiireellisyyden arviointi, kotihoito-ohjeiden saaminen sekä seurannat ja kontrollikäynnit.

Reseptin hankkiminen esimerkiksi punkkitartunnan ehkäisylääkitykseen on ollut suosittua.

Juttu jatkuu kuvan jälkeen.

Eläinlääkäri Antri Ioannou tekee perusterveystarkastusta Karu-koiralle rokotusta varten. Rokotukset eivät etäyhteyksillä onnistu. Kuva: Pekka Rautiainen

 

Etäyhteydet pikavauhdilla käyttöön

Etävastaanottotoiminta ei ole vähentänyt vastaanottokäyntejä, mutta se on ollut suosittu lisä eläinlääkäripalveluihin.

Moni on halunnut arvioida hoidon tarvetta eläinlääkärin kanssa ennen kun on päätetty, täytyykö vastaanotolle lähteä.

– Erityisen suosittua se on ollut kissanomistajien keskuudessa. Kissan kanssa eläinlääkäriin lähtö voi olla joskus haasteellista, Kankaala sanoo.

Mikäli eläinlääkärireissu on ollut tarpeen, on etäyhteydellä ensin voinut suunnitella, kuinka tehdä siitä mahdollisimman stressitöntä eläimelle.

Etävastaanottoa oli Omaeläinklinikalla suunniteltu jo ennen koronaa, mutta maaliskuussa suunnitelmiin laitettiin turbovaihde päälle.

– Tarve tuli koronan myötä kiireellisemmäksi, Kankaala kertoo.

Pienemmillä klinikoilla omat koronatoimet

Pienemmät paikalliset toimijat eivät Hämeenlinnassa ole tehneet valtakunnallisten kilpailijoidensa kaltaista digiloikkaa.

– Tämä on sellainen työ, että potilas pitää periaatteessa aina nähdä, sanoo eläinhoitaja Tuukka Wahlman Kanta-Hämeen Eläinklinikalta.

Klinikka on korotilanteesta huolimatta hoitanut potilaitaan normaalisti. Turvallisuudesta on huolehdittu käsienpesumahdollisuuksia lisäämällä ja sallimalla klinikalle yleensä vain yksi saattaja.

Mikäli lemmikki on rauhallinen hoitohenkilökunnan kanssa, on omistaja voinut odottaa yksinkertaisen hoitotoimenpiteen ajan joko autossa tai klinikan ulkopuolella. HÄSA

Päivän lehti

13.7.2020