Kanta-Häme

Elämämme kantava ruoto

Selkäkivun iskiessä liike voi kirjaimellisesti pysähtyä. Fysioterapeutti Kari Vatjalainen käy läpi selkärangan seudun yleisimmät selkävaivat ja antaa keinot välttää ne.

Näyttöpääteniska ja pelikonsolihartiat

Valtaosa selkäkivuista johtuu fysioterapeutti Kari Vatjalaisen mukaan työstä tai rankoista harrastuksista.

Ylärangan, niskan ja hartioiden kivut ja vaivat ovat yleisiä ihmisillä, jotka työskentelevät näyttöpäätteillä. Nämä vaivat ovat nykyään yleisiä myös lapsilla ja nuorisolla, lisääntyneen netissä roikkumise ja pelikonsoleilla sekä älypuhelimilla pelaamisen myötä.

Huono työasento ja staattinen hartiaseudun lihasjännitys saattaa hiljalleen hartiat jumiin, ja jos ei muista tai ei ole mahdollistaa tauottaa työtä ja rentouttaa lihaksia, lihaskireys ja kipu vain yltyy.

– Jotkut ihmiset painavat pitkiä työpäiviä päivästä toiseen ja vielä huonoilla yöunilla, eikä harrastuksissakaan malteta pitää päivän taukoa. Urheilu ja liikunta ovat hyväksi, mutta kehon ja elimistön pitää päästä myös palautumaan, Vatjalainen sanoo.

Niskan ja hartioiden seudun samoin kuin rintarangan alueen saa helposti kipeäksi myös töissä, jotka ovat fyysisesti raskaita tai joita tehdään paljon niin, että kädet kurottavat ylöspäin yli hartialinjan. Tämä on tuttu esimerkiksi maalareille ja sähkömiehille.

Hartia- ja niskajumeille avuksi on lihasten venyttely, jumppaaminen, sauvakävely, työn ohessa riittävät tauot sekä kevyet taukojumpat. Jos omatoimiset konstit eivät riitä, niin hieronta ja muut fysioterapiahoidot ovat avuksi. Myös työskentelyolosuhteiden ergonominen kartoittaminen esimerkiksi työfysioterapeutin toimesta on paikallaan jos työ aiheuttaa jatkuvaa oireilua.

– Uintia suositellaan usein niska- ja selkävaivaisille, ja se on todella hyvä laji. Pitää vain osata uida oikein. Esimerkiksi rintauinnissa pitää oppia laittamaan liukuvaiheessa kasvot veteen, muuten niskan lihasten jännittäminen jatkuu uidessakin ja lihaskireys ja kipu saattaa vain pahentua.

 

Staattinen lihasjännitys jämäyttää rintarangan

12 nikamasta koostuva rintaranka altistuu yleensä niska-hartiaseutua tai alaselkää vähemmän vammoille. Harvinaisia eivät vaivat kuitenkaan ole. Kivun tavallisin syy löytyy keskiselän fasettinivelistä, jonne tulee nikama- tai fasettilukko.

– Usein hoitajien työasennot – jos joutuu mitä ihmeellisissä asennoissa jatkuvasti esimerkiksi siirtämään ja nostelemaan ihmisiä – aiheuttavat rasitusta alaselän lisäksi myös lapaväliin, Vatjalainen toteaa.

Monet rintarangan seudun vaivoista ovat sellaisia, joihin yritetään vaikuttaa parantamalla työergonomiaa. Joskus lääkärit ja työfysioterapeutit voivat suositella työtehtävien muuttamista henkilölle, joka on työn takia ollut jatkuvassa yksipuolisessa rasituksessa.

Myös voimaharjoittelu väärällä tekniikalla aiheuttaa usein fasettilukkoja rintarangan alueelle, esimerkiksi jos penkkipunnerrusta harrastetaan huonolla tekniikalla ja liian raskailla painoilla.

– Olin aikanani vankilasairaalassa fysioterapeuttina, ja siellä rintarangan fasettilukkoja oli miesvangeilla huomattavan paljon.

Paras tapa pitää rintaranka kunnossa on ylläpitää hyvää liikkuvuutta rangassa ja pitää huoli selkä- sekä vatsalihasten kunnosta.

– Esimerkiksi pilateksessa on erinomaisia liikkeitä, jotka vahvistavat syviä lihaksia, Vatjalainen kertoo.

Päiväkodin hoitaja oli pukemassa lasta lapsi sylissään. Hän kurkotti alaspäin nostaakseen lapsen kumisaapasta lattialta, kun rintarankaan iski kova kipu ja syy oli kiertoliikkeen ja kumartumisen aiheuttama fasettilukko.

 

Lanneranka kärsii jatkuvasta istumisesta

Pelkkä istuminen on selälle myrkkyä. Alaselkä kipeytyy usein istumatyön seurauksena. Myös kovat ja rasittavat liikkeet ja tapaturmat voivat aiheuttaa alaselkäkivun.

Lannerangan ja alaselän alueen vaivat johtuvat usein siitä, että selkänikamien välilevyt rappeutuvat. Yleisin kipujen ja esimerkiksi iskiasoireen syy on juuri nikamien välilevyn rappeutumisesta johtuva pullistuma (tyrä), joka puristaa selkäydinhermoa tai aiheuttaa paikallisen reaktion, joka saa hermon ärtymään. Nikamavälilevyn rappeutumista edesauttavat tupakointi ja ylipaino.

– Kovan paineen seurauksena nestettä haihtuu välilevyistä. Vähän kuin auton iskari vuotaisi.

 

SI-nivelten lukko ei katso kuntoa

Suurin osa Vatjalaisen äkillistä selkäkipua potevista asiakkaista kärsii SI-nivelten eli lonkka- ja ristiluun välisten nivelten virheasennoista. Sellainen voi syntyä mistä tahansa nopeasta ja äkillisestä liikkeestä. Silloin sattuu – varsinkin, jos virheasento aiheuttaa hermopinteen.

– Vastaanotolleni on joskus kannettu ihmisiä, kun heillä on mennyt SI-nivel virheasentoon. Kipu on todella kova, eikä ihminen pääse välttämättä lainkaan paikaltaan eteenpäin, Vatjalainen kertoo.

– Yksinkertaisimmillaan lukko voi tulla siitä, kun portaikossa jalka töksähtää lattiaan odotettua aiemmin. Lukot eivät katso lihaskuntoa, niitä voi tulla kovakuntoisillekin.

Nikama/ fasettilukkoja voi tulla koko selkärangan alueelle. Niihin auttaa usein manipulaatiohoito, kansan kielellä ”naksauttaminen”. Manipulaatiohoidon tulee olla asianmukaisen koulutuksen saaneen henkilön antamaa, esimerkiksi manuaalisen koulutuksen saanut lääkäri tai fysioterapeutti.

– Yleensä pelkkä lukkojen avaaminen ei riitä, vaan kivun kiristämät lihakset pitää myös hieroa, Vatjalainen sanoo.

Nivelten ja nikamien yllättäviä lukkoja ja onnettomuuksia lukuun ottamatta selkävaivoilta pystyy välttymään, jos selkälihakset ovat kunnossa, liikunta on oikeanlaista ja lepo riittävää.

– Jos selkään sattuu ja kipulääkkeet eivät riitä kivun poistamiseen, pitäisi hälytyskellojen soida. (HäSa)

Kerran asiakas soitti minulle kipupäivystykseeni ja kertoi, kuinka hän oli ollut kotona eteisessään laittamassa kenkiä jalkaan. Yhtäkkiä alaselässä naksahti. Kipu oli niin kova, ettei hän päässyt ylös lattialta eikä kyennyt avaamaan ovea. Pääsin lopulta sisään, kun hän sai pudotettua avaimen minulle postiluukusta.