Kanta-Häme

Elinkeinoyhtiö sai nimen

Hämeenlinnan kaupungin uusi elinkeinoyhtiö on vihdoin saanut nimen. Kaupunki julkisti tiistaina nimenneensä yhtiön Linnan Kehitys Oy:ksi. Se aloittaa toimintansa heinäkuun alussa.

Elinkeinoyhtiön tytäryhtiön eli Linnan Kiinteistökehityksen nimi pysyy sen sijaan ennallaan.

Yhtä aikaa uuden nimen kanssa paljastettiin myös Linnan Kehityksen uusi logo, joka on sukua Hämeenlinnan kaupungin visuaaliselle ilmeelle. Logon suunnittelussa on käytetty samaa muotoilutoimistoa, joka on myös Hämeenlinnan kaupungin uusien juhlavuositunnusten takana.

– Tunnuksen pohjana on Hämeenlinnan kaupungin Hämeen kylmänkukka -kehä. Kehä symboloi Hämeenlinnan kaupunkia ja kehään sulautuvat ympyrät erilaisia yrityksiä, asukkaita ja matkailijoita, joille Linnan Kehitys tuottaa hyvinvointia. Pyörre kuvastaa eteenpäin menevää liikettä alati kehittyvässä elinkeinoyhtiössä, kuvailee Matti Sandberg Muotoilutoimisto Siltanen ja Sandbergilta.

Yksinkertaistaa rakennetta

Linnan Kehityksen tärkeimpänä tehtävänä on lisätä Hämeenlinnan tunnettuutta ja taloudellista kasvua.

Uutta elinkeinoyhtiötä on rakennettu jo pitkään. Strategiset linjaukset ja toimintatavat on lyöty nyt lukkoon ja koko henkilöstö on muuttanut yhteisiin tiloihin Visamäkeen.

– Uusi yhtiö yksinkertaistaa rakenteita ja selkeyttää toimintaa asiakkaisiimme eli yrityksiin päin. Tekemisen päällekkäisyyksistä ja sisäisestä kilpailusta päästään jatkossa eroon, kertoo toimitusjohtaja Mervi Käki.

Hänen mukaansa Linnan Kehitys tekee osittain vanhoja, tuttuja asioita, mutta luo myös aivan uutta toimintaa. Osa tehtävistä siirtyy muille toimijoille, esimerkiksi messutoiminta siirtyi jo alkuvuodesta Hämeen Sanomille ja ryhmäpakettien myynti Vekka Liikenteelle.

– Haluamme toimia yritysmäisesti ja olla näin asiakkaidemme oloinen ja näköinen yritys, Käki sanoo.

Vetovastuu markkinoinnista

Yhtiön tavoitteena on etsiä ja löytää uusia kasvun mahdollisuuksia kaupungille ja yrityksille. Yhtenä tehtävänä on markkinoida kaupunkia ja lisätä sen houkuttelevuutta yritysten, asujien ja matkailijoiden silmissä.

– On loistava juttu, että kaupungin markkinointi ja vetovoimaisuuden lisääminen ovat nyt isossa roolissa uudessa yhtiössä. Tietenkin teemme työtä yhdessä muiden toimijoiden kanssa, mutta kaupungin kanssa solmitun sopimuksen mukaan Linnan Kehitys Oy on vetovastuussa kaupungin markkinoinnista, kertoo yhtiön viestinnästä ja markkinoinnista vastaava Kati Tiitola.

Yhtiö etsii kaupunkiin myös kongresseja ja tapahtumia. Kantolan tapahtumapuisto tulee olemaan osa yhtiön toimintaa. (HäSa)