Kanta-Häme

Elomessut hyvästelee Hämeensaaren

Tänään illalla Eloklubin teltasta käynnistyvä messukimara uudistuu rajusti.

Vanajanlinnan catering ja julkkiskokit tuovat jo tänä vuonna uuden mausteen erityisesti ruoka- ja viihdetarjontaan vip-palveluineen, ja kymmenet uudet näytteilleasettajat mullistavat puolestaan muuta messujen sisältöä. Se on kuitenkin vasta lämmittelyä, kun koko tapahtuma muuttaa Verkatehtaan ympäristöön ja esimerkiksi Viipurintien silta aiotaan sulkea ensi vuoden messuja varten.

– Hämeensaaren aluetta kaavoitetaan Engelinrannaksi, joten messujen järjestäminen ei ole enää mahdollista. Myös vanhentunut Hämeenkaari puretaan, perustelee muuttoa Hämeen Sanomien myyntijohtaja Mika Sutinen.

– Verkatehtaalla taas on kaikki tarvittava infra valmiina, ja muutto mahdollistaa myös muut uudistukset. Elomessuja on kritisoitu siitä, että kaikki on aina samaa. Kohta ei enää ole, Sutinen lupaa.

Uudeksi paikaksi harkittiin myös ydinkeskustaa ja tulevaa tapahtumapuistoa.

– Tapahtumapuistosta puuttuvat tarvittavat sisätilat ja keskusta on hankala, koska jokaiseen porttikongiin pitää päästä niin asukkaiden kuin hälytysajoneuvojen. Myös melukysymys iltatapahtumissa on huomioitava.

Takamatkalta liikkeelle

Hämeen Sanomat osti messujen järjestämisoikeudet Hämeen matkailulta alkuvuodesta.

– Pääsimme suunnittelemaan ja myymään tämän vuoden messuja parin kuukauden takamatkalta, mutta kauppa on käynyt jopa yllättävän hyvin taloudelliseen suhdanteeseen nähden, kertoo messuvastaava Hanna Velin.

Velin siirtyi uuteen työhönsä Vanajanlinnasta, joten yritys oli luonnollinen kumppani ensimmäisille messuille.

– Koska aikaa oli niin vähän, halusin kumppanin, johon voi ehdottomasti luottaa kaikissa tilanteissa, messuvastaava sanoo.

Vanajanlinna oli Velinin mukaan myös valmis panostamaan tapahtumien rakentamiseen.

– Kyllä me otamme merkittävää rahallista riskiä. On kallista rakentaa tyhjästä tämäntyyppisiä palveluja, Vanajanlinnan hallituksen puheenjohtaja Mika Walkamo myöntää.

– Meitä pyydettiin mukaan päivittämään messuja, ja mielellämme olemme mukana kotikaupungin tapahtuman kehittämisessä, hän lisää.

Markkinointiin panoksia

Mika Sutisen mukaan mediatalolle messujärjestäjänä toimiminen maistuu muutaman kuukauden kokemuksella varsin hyvältä.

– Toki on saanut kuulla irvailuja, että miksi Hämeen Sanomat lähtee messujärjestäjäksi tai verkkokauppaa kehittämään. Mediamurros on kuitenkin tosiasia, ja yritystoiminnassa pitää pystyä hakemaa koko ajan uusia toimintatapoja.

Lehden resursseilla pystytään panostamaan tapahtuman markkinointiin ja myyntiin aivan eri tavalla kuin kaupunkivetoisesti.

– Messujen näkyvyys myös sosiaalisessa mediassa on nyt kattavaa. Näillä markkinointipanostuksilla ja uudistuksilla uskomme, että messujen 50 000 vieraan kävijäennätys on rikottavissa, kun sääkin näyttää jatkuvan hyvänä, Sutinen ja Velin sanovat. (HäSa)