Kanta-Häme

Engelinrannan kriteerit kelpasivat

Etelärannan jatkosuunnittelun kriteerit, Linnan Infran budjettiylitys ja pysäköinti ennen kaikkea, saivat valtuuston jälleen puhumaan yli kolme tuntia. Lopuksi valtuuston puheenjohtaja Sari Rautio (kok.) jatkoi edeltäjänsä Iisakki Kiemungin (sd.) aloittamaan perinnettä ja piti joulusaarnan.

Etelärannan tai kaupalliselta nimeltään Engelinrannan suunnittelukriteereistä vallitsee varsin suuri yksimielisyys.

Yhdyskuntalautakunta on linjannut, että rakentaminen painottuu alueen länsiosaan ja ranta-alueiden suunnittelussa otetaan huomioon kansallisen kaupunkipuiston laajeneminen.

Kestävä kehitys on yksi suunnittelun johtotähdistä, samoin alueen asema korkeatasoisena kaupunkijulkisivuna. Asuntorakentamista painotetaan ja sen määrää arvioidaan taloudellisesti kestävällä tavalla. Tehokkuus on kaupunkikeskustan tasoa.

Monta kerta valtuustoon

Vasemmistoliiton Ritva Oinonen halusi vielä lisätä kriteereihin ponnen, että kolmannes alueen tonteista pitäisi varata asuntotuotantoon, joka olisi hinnaltaan enintään maan keskitasoa. Tämä koskisi niin vuokra- kuin omistusasuntoja.

Esimerkiksi Kirsi Ojansuu-Kaunisto (vihr.) piti tärkeämpänä sitä, että suunnittelu perustuu kestävään kehitykseen, matalaan hiilijalanjälkeen ja energiakaavan periaatteisiin.

Myös Johannes Koskinen (sd.) muistutti, että Etelärannan asia tulee vielä lukuisia kertoja valtuuston päätettäväksi.

Hänen ja monen muun mielestä nyt oli aivan liian aikaista ryhtyä puuttumaan alueen vuokratasoon, varsinkin kun Oinosen esitys merkitsisi, että kaupunki joutui subventoimaan vuokria.

Ponsi sai taakseen 7 ääntä lähinnä vasemmistoliitosta, kristillisiltä ja yhden perussuomalaisen.

Sekavuutta Infrassa

Linnan Infra on ylittänyt budjettiaan tavalla, jonka syntyä juuri kukaan ei tuntunut ymmärtävän. Kaupunginjohtajien selitysten mukaan kyse on ollut ainakin osittain lumisesta talvesta eli tappiota tulee kunnossapidosta.

Kari Ilkkala (ps.) oli tutkinut lukuja ja hänen mielestään Linnan Infran omat luvut eivät tue tätä tietoa.

Hän esittikin, ettei yhdyskuntalautakunnalle myönnettäisi ylitysoikeutta. Monet – muun muassa Hannu Kärpänen (kesk.) kannattivat esitystä.

Iisakki Kiemunki muistutti, että Linnan Infra on vasta aloittanut toimintansa ja budjetoinnissakin saattaa olla vielä puutteita. Äänestyksessä ylitysoikeus myönnettiin äänin 38-19. Kaksi valtuutettua äänesti tyhj��ä.

Taas pysäköinnistä

Hämeensaaren liityntäpysäköintialueesta ja Vanajantien hiekkakentästä käytiin pitkä keskustelu. Niin kuin on tapana, kun puheena on pysäköinnin maksullisuus.

Valtuutetut eivät ehkä muistaneet jo kesäkuussa päättäneensä, että keskustan pysäköinti tule maksulliseksi. Näillä kahdella alueellakin maksuja ryhdytään perimään äänin 50-9.

Seudullisen yhteistyön rakenteen perustamisesta sekä kuntarakennelain mukaisen selvitysvelvollisuuden eteenpäin viemisestä valtuustossa oltiin kohtalaisen yksimielisiä.

Muun muassa Kari Ilkkala, Iisakki Kiemunki ja Sari Rautio ilmoittivat olevansa tässä täysin yksimielisiä.

– Hämeenlinnan velvollisuus on pitää neuvotteluja hengissä niin kauan, että löydetään yhteinen näkemys, painotti Ilkkala. (HäSa)