Kanta-Häme

Engelinranta taas valituksen varjossa

Asunto-osakeyhtiö Eteläkatu 10 on valittanut Engelinrannan osayleiskaavasta korkeimpaan hallinto-oikeuteen. Hämeenlinnan hallinto-oikeus hylkäsi asunto-osakeyhtiön tekemän valituksen elokuussa.

Suunnittelun rattaita uusi valitus ei kuitenkaan pysäytä.

– Tämä oli arvattavissa. Valituksia tulee tässä alkuvaiheessa, ja ne on otettu huomioon kaikissa suunnitelmissa ja laskelmissa, sanoo Eteläranta oy:n toimitusjohtaja Kristiina Koskiaho.

Koskiahon mukaan Engelinrannan varsinainen rakentaminen lähtee todennäköisesti liikkeelle linja-autoasemalta. Vaikka asema kuuluu kaupunkikeskustaan, se on myös osa Engelinrannan kokonaisuutta.

– Kaupunki on toivonut, että linja-autoaseman kilpailutus tapahtuisi mahdollisimman pian tänä syksynä, kertoo Koskiaho.

Uimahallin ympäriltä maita on jo puhdistettu, mutta koko alueella työsarkaa riittää muutamaksi vuodeksi eteenpäin. Koska rakentaminen edellyttää puhtaan maaperän lisäksi mm. katusuunnitelmia ja uusia kaavoituksia, kehitetään Engelinrannan alueelle väliaikaista käyttöä. Sen suunnittelu alkaa ensi vuoden alussa.

– Tavoitteena on, ettei alue jää maanpuhdistuksen jäljiltä rujon näköiseksi, vaan että sinne saataisiin erilaisia järkeviä, kaupunkilaisia mahdollisimman paljon palvelevia käyttötarkoituksia. Niitä voi olla useampia, ei esimerkiksi vain paikoitusta, sanoo Koskiaho.

Hämeenlinnalaisia on herätelty aktiivisuuteen Engelinrannan suunnittelussa lukuisilla yleisötilaisuuksilla ja ideointitempauksilla.

– Jos asukkaiden hienot ideat otetaan mukaan vain kaavoituksessa, se on aika hidasta, raskasta ja tapahtuu vähän liian myöhään. Ne pitää ottaa mukaan tähän suunnitteluprosessiin, sanoo Koskiaho.

Kaupunki ja Engelinranta oy järjesti äskettäin mm. #vanajacity-kilpailun, jossa se pyysi kaupunkilaisia ottamaan kuvia Instagramiin mieluisista kaupunkiympäristöistä.

Konsulttitoimisto Chaos Architectsin toteuttaman kilpailun voittajat julkaistaan lähipäivinä, mutta kuvien viesti on Koskiaholle selvä.

– Niissä korostui Hämeenlinnan historia. Ihmiset haluavat kauniita rakennuksia, he haluavat luontoa ja turvallista liikkumista. Muistaakseni kukaan ei ollut kuvannut autoja.

Kaupunkilaisten kiinnostusta Engelinrannassa järjestettäviin asuntomessuihin selviteltiin kesällä Elomessuilla. Noin 85 prosenttia vastaajista kiinnostivat urbaanit, kerrostaloja ja kelluvaa rakentamista esittelevät asuntomessut.

Realistinen ajankohta messuille voisi olla vuosi 2022. Asuntomessuorganisaatio odottaa parhaillaan kutsua yhteistyötilaisuuteen rakennusliikkeiden, yrittäjien ja kaupunkilaisten kanssa. Näillä näkymin tapaaminen on mahdollinen vuodenvaihteen tienoilla.

– Pallo on nyt kaupungilla. Tuleeko asuntomessuja ylipäätään, sen päättää toki valtuusto.

Kymmenen vuotta sitten pidetyissä ideointitilaisuuksissa Engelinrannasta toivottiin energiatehokasta ja vähähiilistä aluetta. Enää näistä ominaisuuksista ei ole brändiksi asti, ne ovat lakien vaatimia itsestäänselvyyksiä.

Nyt kaupunki on mukana Sitran kiertotalousprojektissa Engelinrantaan mahdollisesti tulevien yhteiskäyttöautojen kautta. Tänä päivänä ei hehkuteta enää valokaapeleita, vaan Koskiaho puhuu roboteista ja niiden hyödyntämisestä sekä kiinteistön hallinnassa että asukkaiden apuna.

Hämeenlinnassa kaupunki, järvi ja maaseutu lomittuvat läheisesti toisiinsa. Tästä ei ole vielä osattu ottaa kaikkea iloa irti.

– Voisiko ajatella, että asukkaat saisivat oikeuden siirtolaviljelypalstaan jostakin Vanajaveden rannalta, jonne he voisivat huristella vesireittiä pitkin kaikkien käytössä olevalla kaupunkiveneellä? visioi Koskiaho. HÄSA