Kanta-Häme

Ensi vuonna postilokerikkoja lisätään kauppoihin ja kerrostaloihin

Postin pakettiautomaattien suosio on kasvanut räjähdysmäisesti.

– Volyymit ovat nousseet kymmeniä prosentteja. Se kertoo palvelun helppoudesta ja verkkokauppojen suosiosta, Postin pakettipalveluiden vastaava johtaja Toni Laaksonen sanoo.

Suosiolla on kääntöpuolensa. Hämeenlinnassa pakettien automaattiliikenne on joulun kynnyksellä hyytynyt reippaasti, kun lokerikot ovat loppuneet kesken.

Verkostopäällikkö Anna Lehtosen mukaan se on haaste jo toista joulua peräkkäin. Kokonaisuus alkaa hahmottua.

– Ruuhka tarkoittaa sitä, että paketti toimitetaan kotiovelle saakka, jos lähetys joutuu odottamaan lokerikon vapautumista 1–2 vuorokautta.

Lehtonen toivoo, että ihmiset hakisivat pakettinsa mahdollisimman pikaisesti automaateista, että lähetysvirta soljuisi vikkelästi. Paikasta riippuen lokerikkojen määrät vaihtelevat 30–160 välillä per automaatti.

Postin 480 automaatin verkostoa laajennetaan ensi vuonna. Vielä ei ole päätetty, kuinka paljon.

Verkko-ostokset voi kohta tilata vaikka kerrostalon ala-aulaan postipaketin hinnalla.

Ensi keväänä taloyhtiöt voivat isoimmissa kaupungeissa tilata lokerikkopalvelun lämpimiin tiloihin, kuten rappukäytäviin.

Toni Laaksonen arvioi, että Hämeenlinnaan palvelu saapuu aikaisintaan ensi syksynä. Lokerikko on saatavissa niin uudisrakennuksiin kuin vanhoihin kerros- tai rivitaloihin.

Kyseessä on kevennetty, peltinen versio pakettiautomaatista, jossa lokerikot ovat varustettu PIN-koodilukoin.

– Lokerikko täytetään ja tyhjennetään kerran päivässä. Ideana on, että sen kautta kulkisivat käyttötavaran lisäksi myös verkosta ostetut elintarvikkeet sekä pesulaan ja huoltoon suuntaava tavara.

Ideana on, että palvelu maksaisi kuukaudessa asukasta kohden 1–3 euroa. Sopimuksen kesto olisi viisi vuotta.

Postin tavoitteena on, että aulalokerikkoja olisi käytössä sadoissa taloissa vuoden 2017 loppuun mennessä.

Maailmanlaajuisen logistiikka-alan yrityksen DHL:n pakettiautomaattia suunniteltiin Hämeenlinnaan jo viime talvena.

DHL:n toimitusjohtajan Peter Ervasalon mukaan palvelu rantautuu kantakaupunkiin Keskon ylläpitämään kauppaan ensi viikolla. Hän ei kerro mihin.

– Olemme tehneet Postin kanssa sopimuksen, jonka ansiosta asiakas voi valita kummasta noutaa tai lähettää paketin. Pakettiautomaattiin ilmestyy myös DHL-logo.

Hämeenlinnan kantakaupungista katsottuna lähimmät DHL-pakettiautomaatit sijaitsevat vielä toistaiseksi Hyvinkäällä ja Tampereella.

Suomalaisyritys Shipit puolestaan niputtaa omaan verkkopalveluunsa käytetyimmät kuljetuspalvelut, joista voi valita itselleen parhaiten sopivan joko vastaanottamiseen tai lähettämiseen.

Palvelu on suunnattu niin yksityishenkilöille kuin yrityksille.

– Nettisivuillamme vaihtoehtoja voi vertailla ja paketin voi lähettää lähes mistä tahansa ja minne tahansa muutamaa maata lukuun ottamatta, toimitusjohtaja Lari Pihlajapuro vakuuttaa.

Pihlajapuron mukaan lähetyspalvelu on tällä hetkellä Suomen laajin. Kuljetuspalveluista löytyvät muun muassa DB Schenker, Varova, Matkahuolto ja Posti.

– Volyymit ovat sen verran isot, että pystymme tarjoamaan kilpailukykyiset hinnat yli kahden kilon lähetyksille. HäSa