Kanta-Häme

Ensiavun potilasruuhka ei hellitä

Päivystyksen potilasmäärä on Hämeenlinnassa jatkanut kasvuaan. Monenmoisia toimia on tehty sen eteen, että ensiapuun tulisivat vain ne akuuttipotilaat, jotka eivät voi odottaa aikaa terveyskeskuksen vastaanotolle.

Alkavaa influenssakautta odotetaan jo huolestuneina, sillä sen oletetaan aiheuttavan piikin kävijämääriin. Edellinen suuri piikki oli kesällä. Silloin potilaita oli kuukaudessa yli 2 600.

Hallintoylilääkäri Veli-Pekka Rautava sanoo, että kesästä kyllä selvittiin pienellä lisäresurssilla. Perusongelma on se, että potilasmäärä on keskimäärin koko ajan kasvamassa.

Ongelma on siinä, että päivystykseen tulee edelleen runsaasti sellaisia potilaita, jotka eivät sinne kuuluisi.

– Se on tietysti ymmärrettävää, jos kiireettömälle potilaalle aika terveyskeskuksesta on tarjolla kuuden viikon päästä, sanoo ylilääkäri Ari Palomäki.

Suurimpia pulmia on Hämeenlinnan terveyspalvelujen kanssa.

Siellä on panostettu viime aikoina sähköisiin palveluihin. Niidenkin käyttöön kuluu myös henkilöstöltä aikaa. Lisäksi sieltä on jäänyt kokeneita lääkäreitä eläkkeelle. Lääkärit eivät ehdi ottaa riittävästi potilaita vastaan.

Pienet terveysasemat vetävät, pääterveysasemalla on ongelmia kiireettömien aikojen kanssa.

Soitto ensin

Rautava arvioi, että Hämeenlinnassa käyttöön otettu terveyshyötymalli näkyy positiivisesti myös päivystyspotilaiden vähenemisenä muutaman vuoden kuluttua.

Päivystyspolilta ei ole kirjoitettu esimerkiksi sairauslomatodistuksia enää pitkään aikaan. Muutenkin Palomäki muistuttaa, että päivystys on nimenomaan akuutteja tapauksia varten.

Neuvona onkin, että tarvittaessa pitäisi vain yrittää puhua itsensä terveyskeskuksen vastaanotolle.

Ensiapuun kannattaa soittaa ensin, jos on vaivastaan epävarma. Nykyään siellä on sairaanhoitaja vastaamassa ympäri vuorokauden. (HäSa)