Kanta-Häme

Ensimmäinen yksityinen veturi tuli Hämeenlinnaan

Hämeenlinnassa tehtiin perjantaina illalla rautatiehistoriaa, kun yksityisen raideliikenneyhtiön Fenniarailin ensimmäinen veturi saapui ratapihalle. Veturi on koko viikonlopun tekemässä testiajoja paitsi Toijalan suunnassa myös Harvialan ja Hämeenlinnan välillä.

Fenniarailin toimitusjohtaja Kimmo Rahkamo on tyytyväinen siihen, että yksityisen rautatieyhtiön tulo markkinoille on vihdoinkin nytkähtänyt Suomessa eteenpäin.

Tavaraliikenne avattiin kilpailulle jo vuonna 2007 ja lähijunaliikenteen vuoro on kolmen vuoden kuluttua. Fenniarail perustettiin vuonna 2009 ja sen taival on ollut kivikkoinen.

– Meillä ei ole ollut vaikeuksista pulaa. Nykyinen toimija ei ole toivottanut meitä tervetulleeksi, mutta meillä on ollut paljon myös teknisiä ongelmia. Esimerkiksi Suomen oloihin sopivan kaluston löytäminen ei ole ollut helppoa, Rahkamo sanoo.

Ensimmäinen veturi saapui Suomeen alkuviikosta ja se on herättänyt alan harrastajien keskuudessa paljon uteliaisuutta. Rahkamo sanoo, että bongarit ovat seuranneet veturin matkaa Tsekeistä kohti Suomea.

– Luultavaa on, että uteliaita tulee olemaan runsaasti myös Hämeenlinnassa.

Tavaraliikenteeseen keskittyvä Fenniarail on tilannut dieselveturin tsekkiläiseltä CZ Loko a.s:lta ja sen moottorin valmistaa Caterpillar. Vaunut yhtiö vuokraa Ruotsista.

– Seuraavat kaksi veturia ovat jo matkalla Tsekeistä Suomeen ja ne ovat ilmeisesti täällä jo parin viikon kuluttua, Rahkamo huomauttaa.

Fenniarail aloittaa tavaraliikenteen Suomessa niin nopeasti kuin se on mahdollista. Vetureiden testaaminen vie kuitenkin oman aikansa.

– Meidän on nyt annettava testaajille työrauha, vaikka sormia kuinka syyhyttäisi, toimitusjohtaja Rahkamo kertoo.

Muutaman päivän Suomessa olleella veturilla ajetaan parhaillaan testisarjaa, joka vaaditaan ennen kuin viranomaiset antavat yhtiölle luvan aloittaa liikennöinnin. Koeajot aloitettiin Kainuussa ja ne jatkuvat Keski-Suomeen ja Kanta-Hämeeseen.

Rahkamon mukaan testiin on valittu sellaisia rataprofiileja, joilla pystytään varmistamaan, että veturi toimii kaikissa oloissa.

Vielä ei ole varmaa, missä päin Suomea junat tulevaisuudessa liikennöivät.

– Siitä päättävät sitten tulevat asiakkaat. Nyt vasta neuvottelemme asioista, Rahkamo sanoo..

Henkilöliikenteen alkaminen siintää vielä kaukana tulevaisuudessa, sillä valtiolla ja VR:llä on sopimus VR:n monopolin jatkumisesta aina vuoteen 2024 asti.

– Emme me voineet odottaa ja pyöritellä peukaloita siihen asti, Rahkamo huomauttaa.

Fenniarail Oy sai toimiluvan tänä vuona. Yhtiön omistaa 34 suomalaista yksityishenkilöä ja yritystä. Yritys työllistää tällä hetkellä viisi ihmistä, joista yksi on toimitusjohtaja. HäSa

Päivän lehti

22.1.2020