Kanta-Häme

Ensimmäiset Valopilkut jo hämeenlinnalaisilla

Taksin tilaaminen älypuhelimen napin painalluksella on Hämeenlinnassa jo täyttä totta, mutta vasta muutamalle koekäyttäjälle.

Taksiliiton Valopilkku-sovelluksen koekäyttö on hiljattain alkanut. Toimitusjohtaja Juha Sirviö Kanta-Hämeen aluetaksista kertoo nyt hiottavan sovelluksesta pois mahdollisia ongelmia ennen kuin ilmaissovelluksen lataaminen muutaman viikon kuluttua on Windows- tai iPhone-puhelinten käyttäjille mahdollista.

– Testaajat antavat palautetta sovelluksen toimivuudesta. Koeaikana seurataan toimiiko gps-paikannus eli antaako järjestelmä oikean osoitteen. Samoin tarkkaillaan myös saako asiakas taksin luvattuun aikaan. Kaikki ongelmat korjataan ennen kuin järjestelmä otetaan yleiseen käyttöön, Juha Sirviö sanoo.

Valopilkulla riittää kilpailijoita

Valopilkku on Taksiliiton älypuhelinsovellus, jonka tarkoitus on vastata asiakkaiden muuttuviin kulutustottumuksiin. Sovellus hyödyntää gps-paikannusta, mutta tilaus välittyy edelleen perinteisten välityskeskusten kautta.

– Järjestelmä varmistaa, että tilaus välittyy todella asiakasta lähinnä ja vapaana olevalle taksiautolle. Tilauksen voi tehdä myös etukäteen, jolloin tilaukseen näppäillään, milloin ajo tarvitaan ja minne, Sirviö korostaa.

Taksikyydin maksaminen hoituu nykytapaan eli matka maksetaan taksamittarin lukemien perusteella.

Älypuhelimella saa vain peruskyydit

Kaikkia Valopilkku ei tule hyödyttämään. Käyttäjällä pitää olla uusin Windows- tai iOS-käyttöjärjestelmä älypuhelimessaan. Tilauksen voi tehdä vain tavallisesta perusajosta. Kansaneläkelaitoksen korvaamiin tai kuljetustukia saavien kyyteihin on taksikyyti tilattava edelleen puhelimella, jotta asiakkaan erityistarpeista voidaan sopia puhelimessa. Puhelintilaus toimii muutenkin edelleen Valopilkun rinnalla.

Hämeenlinnassa taksiyrittäjien ajoista noin 80 prosenttia on Kela- tai tukiajoja. Valopilkun käytön uskotaan keskittyvän lähinnä viikonloppujen ilta- ja yöaikoihin.

Valopilkku

Viime syksynä virolainen Taksify-yritys aloitti taksikyytien välityksen Oulussa ja on laajennut myös muualle, kuten Jyväskylään, Helsinkiin ja Itä-Suomeen. Samaan aikaan myös laajasti maailmalla toimiva Uber-taksipalvelu välittää kyytejä, joiden ajajakunta ei suinkaan rajoitu taksiyrittäjiin.

Taksiliiton Valopilkku käyttää välitysyhtiötä toisin kuin Taksify, jossa tilaus välittyy suoraan lähellä olevien taksiautoilijoiden autoihin. Tilauksen saavat paitsi vapaat, myös ajossa olevat autot.

– Tässä on sovellusten välillä suuri ero. Valopilkku tavoittaa Taksifytä varmemmin juuri vapaan auton ja tilaus pystytään hoitamaan heti, Juha Sirviö Kanta-Hämeen aluetaksista toteaa.

Taksifyn kautta kyydin tilaava maksaa kyydin jo etukäteen tilatessaan autoa.

Taksiyrityksissä ja välitysyhtiöissä pohditaan parhaillaan, miten suhtautua Taksifyhyn. Joensuussa tilausvälitysyhtiö kielsi Taksifyn sovelluksen käytön kuljettajiltaan. Osa taksiyrittäjistä on eronnut välitysyhtiöistä kiellon vuoksi.

Juha Sirviö kertoo, että taksiyrittäjällä on mahdollisuus pitää autoa ajossa 24 tuntia vuorokaudessa. Tilausvälityksen lisäksi kuljettajat voivat pitää auki myös Taksifyn sovellusta.

– Ongelma on, että tilausvälityksen kautta tulevat ajot pitää hoitaa ensisijaisesti. Käytännössä ajot ruuhkautuvat samoihin huippuaikoihin ja tämä on tietysti vaikea yhtälö.

Uber tietää ongelmia laajemmin, sillä yhtiön välittämiä kyytejä saisi Suomen lain mukaan ajaa vain taksiluvan saaneet yrittäjät. Yhtiö kuitenkin välittää yksityisille autoilijoille ajoja tai kimppakyytejä. Liikenneministeri Henna Virkkunen on todennut välittämisen olevan laillista, mutta muistuttanut Suomen lain ajajille asettamista rajoituksista. (HäSa)

 

Päivän lehti

28.3.2020