Kanta-Häme

Epätietoisuus tulevasta lisää varovaisuutta autokaupassa

Torstaina Autokeskuksessa menopeliä etsinyt Jari Ansamaa uskoo, että autoveron poistumisella olisi iso vaikutus ostopäätökseen.

– Herkemmin sitä alkaa etsiä uutta autoa käytetyn sijaan, siinä voittaa enemmän. Tosin itse en voi odottaa huojentavaa vaikutusta, auto on saatava alle töiden takia.

Tievero puolestaan särähtää Ansamaan korvaan.

– Ei se hyvältä kuulosta. Toisaalta se voi olla paikallaan pidemmällä juoksulla.

Ansamaa toivoo, että tienkäyttäjiltä mahdollisesti kerättävät tievarat menisivät oikeaan osoitteeseen eli tiestön kunnostamiseen.

– Aika skeptisesti siihen suhtaudun. Korjausvelka on aika kova.

Hämeenlinnan Autokeskuksessa ei ollut torstaina asiakasruuhkaa.

Liikenneministeri Anne Bernerin esitys ei ollut kuitenkaan saanut kaikkia autonostajia toisiin ajatuksiin eli odottamaan, mitä tuleman pitää.

Puoleen päivään mennessä koko ketjussa kaupattiin toistakymmentä autoa.

– Muutaman asiakkaan kanssa sovimme, että palataan asiaan, kun illan A-studio on nähty eli nukutaan yön yli ennen ostopäätöstä, autotalonjohtaja Mika Heikinheimo sanoi torstaina iltapäivällä.

Hänen mukaansa kukaan ei pysty tulevaa ennustamaan, mutta jokainen päivä on tälläkin viikolla tuonut lisää tietoa.

– Mitä enemmän ilmassa on avoimia kysymyksiä, sitä varovaisempia asiakkaat ovat ja autoja menee vähemmän kaupaksi.

Autoliikkeille autoveronpoistuminen tarkoittaisi myös vaihtoautovaraston arvonalenemista.

– Jos autoketjun varastossa on vaikka 1500 vaihtoautoa, tarkoittaa se jo 1,5 miljoonan euron pudotusta, mikäli arvonpudotus per auto olisi 1000 euroa. Puhutaan mielettömän isoista rahoista.

Pidemmän päälle on positiivista, että autovero poistuu, Heikinheimo arvioi. Tulevina vuosina Suomen autokanta ei ole enää yksi Euroopan vanhemmista.

– Se tarkoittaa päästöjen vähentymistä. Nykypäivänä vähäpäästöisyydellä on autoa hankittaessa suurempi vaikutus kuin suoranaisella hintakilpailulla. HäSa